6.534 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Feste romerske ringer i betongvegg
Hei,
Har kjøpt romerske ringer/gynge/trapes til min datter på 2,5 år. Vi bor i en leilighet bygget på 30-tallet og stoler ikke helt på at jeg klarer å feste beslagene i taket på en sikker måte... Da tanken er at de skal henge i tilknytning til døren hennes, vurderer jeg i stedet om det er bedre å feste beslagene i betongveggen over døren.
Hva tror dere om dette? Og hvordan bør jeg tenke når jeg velger dimensjoner på skruen? Utstyret tåler opp til 70 kilo, men det er jo ment for datteren på ca. 15 kilo, men vil gjerne ha god margin.
Har kjøpt romerske ringer/gynge/trapes til min datter på 2,5 år. Vi bor i en leilighet bygget på 30-tallet og stoler ikke helt på at jeg klarer å feste beslagene i taket på en sikker måte... Da tanken er at de skal henge i tilknytning til døren hennes, vurderer jeg i stedet om det er bedre å feste beslagene i betongveggen over døren.
Hva tror dere om dette? Og hvordan bør jeg tenke når jeg velger dimensjoner på skruen? Utstyret tåler opp til 70 kilo, men det er jo ment for datteren på ca. 15 kilo, men vil gjerne ha god margin.
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Verdt å tenke på er at vibrasjonene vil gjøre hullene større over tid når hun gynger.
Jeg ville brukt større beslag med to større hull, boret og fylt med ankermasse og drevet inn betongskrue med skive.
Alternativt kan du ta en finerplate som du fester med fire solide skruer i henhold til ovenstående og også limer mot veggen. Deretter skrur du beslaget du har i finerplaten og veggen.
Tenk også på at over dørkarmen er det bare mørtel, sikkert 20mm, så der vil ikke skruen få feste i betongen.
Jeg ville brukt større beslag med to større hull, boret og fylt med ankermasse og drevet inn betongskrue med skive.
Alternativt kan du ta en finerplate som du fester med fire solide skruer i henhold til ovenstående og også limer mot veggen. Deretter skrur du beslaget du har i finerplaten og veggen.
Tenk også på at over dørkarmen er det bare mørtel, sikkert 20mm, så der vil ikke skruen få feste i betongen.
For det første: Overdimensjonér! Datteren veier riktignok bare 15 kilo i dag, men de vokser raskere enn man tror kan jeg si. (De der to avlange herrene som bor her hjemme hos oss, og som nylig var små sprellende guttunger som man måtte bære rundt på, vokser snart gjennom taket.) Dessuten er det alltid før eller senere noen andre som skal teste ringene, og da kan det bli livat. Tenk som så at innfestningene skal tåle mer enn selve ringene.
For det andre: Borr hull til du kiler naboen i ryggen med boret, fyll med ankermasse, og så i med de groveste bolter som tenkes kan. Bruk for eksempel gjengestang, så kan du også ved behov skru av ringene, ved at du ganske enkelt trer stengene gjennom ringenes innfestningshull og strammer til med mutter og skive.
For det tredje: Å bore i betong er et slit; sørg for å ha en ny og skarp borr. Trolig vil det også vise seg å være armeringsjern akkurat der du har tenkt å bore, noe du ikke merker før du har stått en stund og lurt på hvorfor boret blir glovarmt uten å gå dypere. (I den situasjonen bytter du til stålborr til du er gjennom, og deretter til et nytt betongborr, siden du akkurat har ødelagt spissen på det forrige. Ikke spør meg hvordan jeg vet DET
)
For det andre: Borr hull til du kiler naboen i ryggen med boret, fyll med ankermasse, og så i med de groveste bolter som tenkes kan. Bruk for eksempel gjengestang, så kan du også ved behov skru av ringene, ved at du ganske enkelt trer stengene gjennom ringenes innfestningshull og strammer til med mutter og skive.
For det tredje: Å bore i betong er et slit; sørg for å ha en ny og skarp borr. Trolig vil det også vise seg å være armeringsjern akkurat der du har tenkt å bore, noe du ikke merker før du har stått en stund og lurt på hvorfor boret blir glovarmt uten å gå dypere. (I den situasjonen bytter du til stålborr til du er gjennom, og deretter til et nytt betongborr, siden du akkurat har ødelagt spissen på det forrige. Ikke spør meg hvordan jeg vet DET
Medlem
· Sverige
· 5 652 innlegg
Kan også være veldig komfortabelt med passende borhoder f.eks. Hilti TE-CX som er ment for nettopp armert betong. Spiller ingen rolle om man støter på armeringsjern, bare fortsett som vanlig.ricebridge skrev:
.
For det tredje: Å bore i betong er et slit; sørg for å ha en ny og skarp bor. Sannsynligvis vil det også vise seg å være armeringsjern akkurat der du har tenkt å bore, noe du ikke merker før du har stått en stund og lurt på hvorfor boret blir glovarmt uten å gå dypere. (I den situasjonen bytter du til stålbor til du er gjennom, og deretter til en ny betongbor, siden du nettopp har ødelagt spissen på den forrige. Ikke spør meg hvordan jeg vet DET)

Er det mulig å bore rett igjennom og sette gjengestang med mutter+skive på begge sider? Det gjorde jeg med et TV-feste da jeg ikke stolte på veggmaterialet. Sitter som fjell, kanskje ikke så pent, men det er gjemt bak en dør.....A adiel skrev:Hei,
Har kjøpt romerske ringer/gyngesett/trapes til min datter på 2,5 år. Vi bor i en leilighet fra 30-tallet og stoler ikke helt på at jeg klarer å feste festene i taket på en sikker måte... Da tanken er at de skal henge i nærheten av døren hennes, vurderer jeg i stedet om det er bedre å sette festene i betongveggen over veggen.
Sist redigert:
Alternativ kan være en chins-bar. Disse har små fester man skrur i karmen så de sitter bra. Har en slik her og den holder mine 100 kg iallefall. For permanent bruk kan man nok dra i en metallskrue så den ikke åpner seg.A adiel skrev:Hei,
Har kjøpt romerske ringer/gyng/trapes til min datter på 2,5 år. Vi bor i en leilighet bygd på 30-tallet og stoler ikke helt på at jeg klarer å feste beslagene i taket på en sikker måte… Da tanken er at de skal sitte i tilknytning til hennes dør så vurderte jeg i stedet om det er bedre å sette beslagene i betongveggen over veggen.
Hva tror dere om dette? Og hvordan bør jeg tenke når jeg velger dimensjoner på skruen? Utstyret tåler opp til 70 kilo men det er jo tenkt for datteren på ca 15 kilo, men vil gjerne ha god margin.
https://www.jula.se/catalog/fritid/...hantlar-och-skivstanger/pull-up-stang-003514/
Min datter bruker mine trx bånd som huske og hun er 8 år. Jeg skrudde fast en planke over døren som jeg så satte krok i. Holder også for meg på 90 kg. Kan jo være lurt å sette en list (litt distanse mot veggen) så ikke båndene går i kanten hele tiden om hun får for seg å huske som min datter.
Takk for bra input, tenkte å unngå for store inngrep om mulig. Ankermasse høres ut som det kunne være en god løsning!S Småbrukaren skrev:Verdt å tenke på er at vibrasjonene vil gjøre hullene større med tiden hun husker.
Jeg ville brukt større beslag med to større hull, borret og fylt med ankermasse og drevet inn betongskrue med skive.
Alternativt at du tar en plywoodplate som du fester med fire solide skruer som nevnt ovenfor og også limer mot veggen. Deretter skrur du beslagene du har i plywoodplaten og veggen.
Tenk også på at over dørkarmen er det bare murpuss sikkert 20mm så der vil skruen ikke få feste i betong.
Haha bra der, takk for bra input!!ricebridge skrev:
For det første: OVERdimensjonér! Datteren er riktignok bare 15 kilo i dag, men de vokser raskere enn man tror kan jeg si. (De der to avlange herrene som bor her hjemme hos oss, og som nettopp var små sprellende guttebarn som man måtte bære rundt på, vokser snart gjennom taket.) Dessuten er det alltid før eller senere noen andre som skal teste ringene, og da kan det bli livlig. Tenk som så at innfestingene skal tåle mer enn selve ringene.
For det andre: Bor hull til du kiler naboen i ryggen med boret, fyll med ankerlim, og deretter i med de groveste boltene som kan tenkes. Bruk f.eks. gjengestang, så kan du også ved behov skru løs ringene, ved at du simpelthen trer stengene gjennom ringenes innfestingshull og strammer med mutter og skive.
For det tredje: Bore i betong er et ufyselig arbeid; sørg for å ha en ny og skarp bor. Formentlig vil det også vise seg å være armeringsjern akkurat der du har tenkt å bore, noe du ikke merker før du har stått en stund og lurt på hvorfor boret blir glohett uten å komme dypere. (I det øyeblikk bytter du til stålbor til du er gjennom, og deretter til et nytt betongbor, siden du nettopp har ødelagt spissen på det forrige. Ikke spør meg hvordan jeg vet DET)
Ja, beslaget er helt klart til for å monteres i tak… Vurderer om belastningen blir uforholdsmessig stor mot den øverste skruen om jeg fester i veggen… Føler meg litt usikker på hvordan det ser ut i taket her, antar at det kan ligge både vann og strøm der?Karrock skrev:
Dette blir dessverre på et ganske synlig sted så ambisjonen ligger på å gjøre det så pent som mulig… Veggen er sikkert 30+ cm tykk så å gå igjennom føles ikke som et alternativ.O Olsbx skrev:
Følelsen er at beslagene kommer såpass langt ut fra veggen av seg selv at det ikke trengs, men det er en god tanke om det skulle bli et problem. Forsøker gjøre det så estetisk som mulig også hehe...E Emanuel01 skrev:
Ikke overtenk nå. Datteren rekker jo å vokse opp og flytte hjemmefra før de ringene kommer på plass ellers.A adiel skrev: