Tenkte å feste en pull-up bar på veggen som den på bildet. Kommer til å trenge 6 skruer totalt, og tanken er å feste den på to reglar. Tror dere at 8x40 mm franske treskruer er nok, eller burde de være lengre? Reglene burde være minst 45x95 mm tror jeg da de er bærende. Vet ikke helt hvor store skruer man kan ha uten å risikere å skade reglene.

• Svart veggmontert pull-up bar med to parallelle grep og fire monteringshull på hver side.
P
T teacup skrev:
Tenkte å feste en pull-up bar på veggen som den på bildet. Kommer til å trenge 6 skruer totalt, og tenker å feste den til to stendere. Tror dere at 8x40 mm franske treskruer er nok, eller burde de være lengre? Stenderne burde være minst 45x95 mm tror jeg, ettersom de er bærende. Vet ikke helt hvor store skruer man kan bruke uten å risikere å skade stenderne.
Har du gips utenpå stenderen, i så fall er nok 40 mm litt kort, og så vil nok nederdelen av beslaget arbeide seg inn i gipsplata. Dette kan motvirkes ved å bore opp hullene i gipsplata for de nedre boltene og sette vanlige plane skiver tilsvarende tykkelsen på gipsplata.
Det er nok bra å bore opp stenderen med et 4 mm bor før du monterer boltene, så blir det mindre risiko for sprekker når du skrur i boltene.

Sist redigert:
P Peter787 skrev:
Har du gips ovenpå reglen, i så fall er nok 40 mm litt kort, så kommer nok nederdelen av beslaget arbeide seg inn i gipsplaten, kan motvirkes ved å bore opp hullene i gipsplaten for de nedre boltene og sette vanlige plane skiver tilsvarende gipsplatens tykkelse.
Hei, akkurat, det er en gipsvegg ovenpå så har brukt en regelsøker for å finne reglene. Tenkte bruke skiver til alle skruene. Hvor dypt vil man ha skruene for å være på den sikre siden? Leste et sted at dybden skal være 4 ganger diameteren av skruen, så hvis man bruker 8 mm skruer så skal lengden være minst 32 mm. Derfor tenkte jeg at 40 mm burde passe.

Har også 8x70 mm så de kanskje er bedre?

P
T teacup skrev:
Hei, akkurat, det er en gipsvegg oppå så har brukt en stendersøker for å finne stendere. Tenkte å bruke skiver til alle skruene. Hvor dypt vil man ha skruene for å være på den sikre siden? Leste et sted at dybden skal være 4 ganger diameteren av skruen, så hvis man bruker 8 mm skruer bør lengden være minst 32 mm. Derfor tenkte jeg at 40 mm burde passe.

Har også 8x70 mm så de kanskje er bedre?
Normale gipsplater er 13 mm.
Ligger stenderen, har du 95 mm å skru i, eller 45 mm om den står?
Du vil jo ikke ha skruspisser på andre siden av veggen, men det er du som risikerer å falle ned og eventuelt skade deg.
Jeg hadde brukt 8*70.

• Liker
teacup
  • Laddar…
Purre
T teacup skrev:
Leste et sted at dybden skal være 4 ganger diameteren av skruen, så hvis man bruker 8 mm skruer så skal lengden være minst 32 mm. Derfor tenkte jeg at 40 mm burde passe.
8x4 = 32+13 for gips + evt 11 for osb/plywood + tykkelse på materialet du skrur opp. Dine 40 er altså for korte.

• Liker
teacup
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Normale gipsplater er 13 mm.
Ligger bjelken, har du 95 mm å skru i, eller 45 mm om den står?
Du vil jo ikke ha skruespisser på andre siden av veggen, men det er du som risikerer å falle ned og eventuelt skade deg.
Jeg hadde brukt 8*70.
Takk, går nok for 8x70 mm!

Purre Purre skrev:
8x4 = 32+13 for gips + ev 11 for osb/plywood + tykkelse på materialet du skrur opp. Dine 40 er altså for korte.
Takk for svar, kjører nok på 8x70 / 8x75 mm istedenfor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.