Tenkte å feste en pull-up bar på veggen som den på bildet. Kommer til å trenge 6 skruer totalt, og tanken er å feste den på to reglar. Tror dere at 8x40 mm franske treskruer er nok, eller burde de være lengre? Reglene burde være minst 45x95 mm tror jeg da de er bærende. Vet ikke helt hvor store skruer man kan ha uten å risikere å skade reglene.
Har du gips utenpå stenderen, i så fall er nok 40 mm litt kort, og så vil nok nederdelen av beslaget arbeide seg inn i gipsplata. Dette kan motvirkes ved å bore opp hullene i gipsplata for de nedre boltene og sette vanlige plane skiver tilsvarende tykkelsen på gipsplata.T teacup skrev:Tenkte å feste en pull-up bar på veggen som den på bildet. Kommer til å trenge 6 skruer totalt, og tenker å feste den til to stendere. Tror dere at 8x40 mm franske treskruer er nok, eller burde de være lengre? Stenderne burde være minst 45x95 mm tror jeg, ettersom de er bærende. Vet ikke helt hvor store skruer man kan bruke uten å risikere å skade stenderne.
Det er nok bra å bore opp stenderen med et 4 mm bor før du monterer boltene, så blir det mindre risiko for sprekker når du skrur i boltene.
Sist redigert:
Hei, akkurat, det er en gipsvegg ovenpå så har brukt en regelsøker for å finne reglene. Tenkte bruke skiver til alle skruene. Hvor dypt vil man ha skruene for å være på den sikre siden? Leste et sted at dybden skal være 4 ganger diameteren av skruen, så hvis man bruker 8 mm skruer så skal lengden være minst 32 mm. Derfor tenkte jeg at 40 mm burde passe.P Peter787 skrev:
Har også 8x70 mm så de kanskje er bedre?
Normale gipsplater er 13 mm.T teacup skrev:Hei, akkurat, det er en gipsvegg oppå så har brukt en stendersøker for å finne stendere. Tenkte å bruke skiver til alle skruene. Hvor dypt vil man ha skruene for å være på den sikre siden? Leste et sted at dybden skal være 4 ganger diameteren av skruen, så hvis man bruker 8 mm skruer bør lengden være minst 32 mm. Derfor tenkte jeg at 40 mm burde passe.
Har også 8x70 mm så de kanskje er bedre?
Ligger stenderen, har du 95 mm å skru i, eller 45 mm om den står?
Du vil jo ikke ha skruspisser på andre siden av veggen, men det er du som risikerer å falle ned og eventuelt skade deg.
Jeg hadde brukt 8*70.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa bärlina i hus eller inte?
Altan & Uteplats -
Feste bæring på murpuss eller innenfor murpuss?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste bjelke/bærebjelke på veggen for pergola?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fästa bärlina till altan i fasaden
Grund & Markarbeten -
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad