Jeg trenger noen råd angående festing av mønebjelken som er innringet på tegningen nedenfor.
Uteplassen har målene 7x4,5m. Limtrereden har mål 90x315x4790mm. Limtrereden er ferdigkappet, så jeg har ingen mulighet til å felle den inn bak fasaden, så jeg trenger en løsning som ligger utenpå.
Jeg hadde ambisjon om å ikke åpne opp fasaden da vi vil ha panelet bevart på innsiden. Jeg vet hvor de stående stenderne er i fasaden, men jeg vet ikke hva som kreves for at det skal bli stabilt.
Jeg vurderte om man kan slå en 45xXXX på fasaden som bjelken kan hvile på. Tror dere det hadde vært nok?
Det er lav takvinkel på uteplassen, så jeg mistenker at stenderen vil måtte snittes på skrå.
En bjelkesko er vel ikke å tenke på antar jeg. Saltak med rupanel og platetak. Snølast 2.
Det kan nok funke med din skråskårne regel, du får sjekke lasten fra mønebjelken og så dimensjonere skruene etter det. Det finnes også bjelkesko som klarer det, sjekk ut typen Strongtie, også disse må sjekkes mot lasten, kritisk er også innfestningen mot eksisterende fasade, må inn i stenderverket. Også oppleggslengden bør kontrolleres.
Dessverre må deler av fasaden fjernes i områdene der taket møter fasaden for å få det tett. I tillegg er løsningen med å sette opplegget for bjelken i fasaden ikke å foretrekke da denne havner så langt ut fra veggstammen. Det ser også ut som om det sitter kantelement mot husets sokkel og da kan man heller ikke sette en stolpe på innsiden av utbygningen. Med tanke på det fine huset og den nye platen så hadde jeg surt nok kjøpt en ny lengre bjelke og gjort et korrekt opplegg inne i veggen.
Jeg vurderer å lage en variant av dette? Og å feste den horisontale direkte inn i stenderverket. Den horisontale vil bli trukket inn i tre stående bærende regler i stenderverket. Det må vel bære tilstrekkelig?
Tenk en 45x220 i tilpasset lengde. Hva tror dere om det?
@bossespecial Vi kommer til å åpne opp fasaden over taket for å få inn platemetallet bak fasaden, men vi vil gjerne unngå å åpne inne i uterommet siden vi liker panelet som det er.
Det føles som denne løsningen hadde vært den som er ganske enkel å både utføre samt få pen etterpå.
Dessverre må deler av fasaden fjernes i områdene der taket møter fasaden for å få det tett. Dessuten er løsningen med å sette opplegget for bjelken i fasaden ikke å foretrekke da denne havner så langt ut fra veggstammen. Det ser også ut som det sitter kantelement mot husets sokkel, og da kan man heller ikke sette en stolpe på innsiden av utbyggingen. Med tanke på det fine huset og den nye platen, hadde jeg nok, dessverre, kjøpt en ny, lenger bjelke og gjort et korrekt opplegg inne i veggen.
Litt vanskelig å følge med på hva du mener med det du skrev her ovenfor angående å sette stolpe på innsiden av utbyggingen.
Platen til uterommet er ikke støpt sammen med platen til huset. Det er en bevegelsesfuge mellom dem, om det endrer det du skrev.
Ytre stående bjelken som står på platen er jo uendelig sterk mens den indre innfestningen henger i skruer, og da mener jeg henger da den lange bjelken ikke er festet mot bærende stamme men mot panelet.
Men, det ser likevel ganske bra ut.
Er det mulig å bytte dørkarmene og sette på lengre dørkarmer så de rekker opp til den der skråkappede bjelken, kanskje i samme bredde, men litt tykkere regel?
Nå tror jeg at det holder som det er, men jeg ville sikret det med støtter mot platen og vurdert mer skruer både i den skråkappede støtten og sperrene som hviler på den.
Man trenger jo ikke å overdrive, er ts bekymret går det jo enkelt an å regne på skruenes bæreevne om man vet type og dimensjon.
Søyler mot fasade blir jo ikke så bra da det ser ut som at den nye platen er laget med kantelement mot eksisterende hus, altså ville all last komme ned på sokkelelementet og celleplasten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.