17.060 lest ·
5 svar
17k lest
5 svar
Feste lekter mot lettbetong - ingenting fungerer!
Hei venner!
Jeg holder på å renovere kjelleren, og nå er det på tide å feste lektene før jeg skal gipse nytt innertak.
Problemet er at bjelkelaget er av gammel tørr siporex lettbetong, og det er helt umulig å få noe til å feste. Jeg har hittil prøvd med lettbetongskruer, de smuldret bare opp taket og festet ikke noe som helst. Så prøvde jeg kuttspiker, de festet litt, men når man skulle slå dem gjennom lekten, ble det for mye vibrasjoner og de løsnet.
Jeg vurderer PL400 eller lignende, men vet ikke hvordan jeg skal få lektene presset mot overflaten mens det tørker. Jeg er også litt bekymret for at siporexen er for støvete og grov for limet å feste.
Noen som kan hjelpe en stakkar med tips?
Jeg holder på å renovere kjelleren, og nå er det på tide å feste lektene før jeg skal gipse nytt innertak.
Problemet er at bjelkelaget er av gammel tørr siporex lettbetong, og det er helt umulig å få noe til å feste. Jeg har hittil prøvd med lettbetongskruer, de smuldret bare opp taket og festet ikke noe som helst. Så prøvde jeg kuttspiker, de festet litt, men når man skulle slå dem gjennom lekten, ble det for mye vibrasjoner og de løsnet.
Jeg vurderer PL400 eller lignende, men vet ikke hvordan jeg skal få lektene presset mot overflaten mens det tørker. Jeg er også litt bekymret for at siporexen er for støvete og grov for limet å feste.
Noen som kan hjelpe en stakkar med tips?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
bruk lange "spikplugg" i stedet. Du kan ikke lime hvis taket henger i bjelkene, det blir ikke bra nok og vil med all sannsynlighet løsne.
Du har lettbetongblokker i taket altså? De pleier jo å ha høy tetthet så å feste der burde ikke være noe problem.
Når man bruker lettbetongskruer gjelder det jo å absolutt ikke dra det siste som man tror, da løsner de.
Når man bruker lettbetongskruer gjelder det jo å absolutt ikke dra det siste som man tror, da løsner de.
Jeg har hele fasaden utvendig festet med lange fasadeplugger i siporex, så det vet jeg fungerer.
Jeg har forsenket hode på mine, men her er produktet:
https://www.bauhaus.se/fasadplugg-8x120fh-fzb-tx30.html#full-description
Jeg har forsenket hode på mine, men her er produktet:
https://www.bauhaus.se/fasadplugg-8x120fh-fzb-tx30.html#full-description
Medlem
· Södermanland
· 371 innlegg
Har selv håpløse vegger og tak hjemme. Noen ganger har 170mm spikerplugg fungert, men ikke alltid. Det som nesten har fungert best er å plugge og deretter en ny plugg i den 
Ellers kjemianker/ankermasse og gjenge med mutter. Må dog felle de inn i bjelken, men da sitter det garantert.
Ellers kjemianker/ankermasse og gjenge med mutter. Må dog felle de inn i bjelken, men da sitter det garantert.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa tegel mot träreglar?
Bastu -
Fästa reglar för uterum mot plåtfasad?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Feste dampsperre mot stålstendere?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvordan feste innervegg mot stendere?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fixera rör ( pex el priosol?) fästa blandare mot plåtreglar ?
Vatten & Avlopp