Har satt opp alle stendere for å senke taket. Men akkurat nå henger alt bare i rammen rundt veggene. Så jeg trenger å bruke hullbånd for å feste resten. Har lært meg at man ikke får bruke plastplugg. Men alternativene ser ikke ut til å være så lett å finne. Det antydes at de er for svake?

Men det jeg har funnet er disse.
https://www.essve.se/essvese/sv/metallspikplugg-spix-46

[URL]https://www.biltema.se/bygg/fastelement/spik/expanderspik-2000024274
[/URL]

Er det disse alternativene som finnes og hvilken er best?

Taket er ca 3.6x6m. Hvor mange fester må jeg sette opp?

Ja, det første spørsmålet er vel hva slags materiale det er i taket du skal feste i? .. Andre spørsmålet er hvorfor man ikke får bruke vanlige plugger?

Det er betongtak, gikk visst glipp av det. Hvis det begynner å brenne så smelter plastpluggen og taket kan rase ned er hva jeg har lest. Derfor skal man bruke en eller annen metallvariant.

7ender
Søk på ekspansjonsbolt.

Spixen du lenket til fungerer utmerket. Lett å bruke men vanskelig å rive om det skulle bli aktuelt. Vil du kunne rive så hadde jeg satset på betongskrue.

Betongskrue uten tvil.
Du må uansett bore hull, så hvorfor ikke like gjerne sette inn en skrue uten plugg som du deretter kan trekke ut om du skulle trenge det.

Stemmer at plastpluggen smelter ved brann. Men brenner det så kraftig at alle plastplugger smelter så har man litt andre problemer enn taket.

Takk.

Hvilke dimensjoner på skruv og hvor mange kan man tenkes å trenge? Det er et jævla slit å bore oppover i betong, så jeg vil jo ikke trenge å bore 50 stk 10 cm dype hull hvis det holder med 25 stk 5 cm dype.

S stefand skrev:
Takk.

Hvilke dimensjoner på skrue og hvor mange kan man tenkes å trenge? Det er et jævla slit å bore oppover i betong, så jeg vil jo ikke behøve å bore 50 stk 10 cm dype hull om det holder med 25 stk 5 cm dype.
Hvor stort..? Hvorfor ikke bore direkte gjennom trelekten og slå pluggen gjennom lekten direkte inn i betongen?

putte22 putte22 skrev:
Hvor stort..? Hvorfor ikke bore direkte gjennom trelekten og slå pluggen gjennom lekten direkte inn i betongen?
Fordi taket ikke er helt vannrett, så på noen steder har jeg avstand mellom taket og lekten.

Taket er 3,6x7m (skrev feil i første innlegget), og jeg har brukt 70x45 lekter.

S stefand skrev:
Fordi taket ikke er helt vannrett, så noen steder har jeg avstand mellom tak og regel.

Taket er 3,6x7m (skrev feil i første innlegg), og jeg har brukt 70x45 regler.
pilla i litt masonite der det glipper. eller smacka ikke i plugg/skruv fullt der det glipper..

Jo, det skulle jeg kunne gjøre.

Men spørsmålet gjenstår, hvilken dimensjon samt hvor mange? =) For det burde jo ikke påvirkes av hvordan jeg fester reglene, om vi ser til hvor mye av skruen som må inn i betongen, og bortser fra at en del bare er i regelen.

S stefand skrev:
Jo, det skulle jeg kunne gjøre.

Men spørsmålet gjenstår, hvilken dimensjon samt hvor mange? =) For det burde jo ikke påvirkes av hvordan jeg fester bjelkene, hvis vi ser på hvor mye av skruen som må inn i betongen, og ser bort fra at en del bare er i bjelken.
Tenkte på denne som er godkjent i tak. Finnes flere produsenter. Den bruker vi når det skal monteres hullbånd fra tak. http://www.gunnebofastening.se/produkt/?product_id=748&family_slug=expander-och-plugg. Når vi henger tak fra hullbånd så plasserer vi det med 120x120cc gips type 90x120cc

Ja det var en lignende sånn jeg lenket til i mitt første innlegg. Det trengs ikke dypere enn 4 cm?

Men forstår ikke helt dine cc mål =)

Eller skal det tolkes som at på første regelen, 120 cm ut fra kortsiden, setter jeg 3 st plugger med 120 cc (bredden er jo 3,6 m). Hvilket ville gitt meg ca 6 regler (rommet er 7 meter dypt) med 3 plugger på hver regel?

Vi bruker 5mm varianten dyp 30 i betong..Nja var litt slurvete kanskje.. men når vi setter bærverk til utak så er det modulsystem vi kjører da setter man bæreskinnene bredde på cc120 og de henges opp i hullbånd eller lignende på 120cc eller ved gips 90cc men ff 120bredde..du kan jo gjøre som du tenker og skruer fast "mellomreglene" med vinkler i bærende regler..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.