Hei !
kanskje det dummeste spørsmålet på forumet...

men jeg holder på med en liten utbygging og skal legge dit 45x220 gulvbjelker, og lurer på om jeg skal bruke 90 graders vinkeljern til å feste med, eller spikre skrått ned i bjelken og ned i svillen ??
//N

Balksko. Det er det best om bjelken bare henger på syllen.

Låner meg inn på denne tråden, har et spørsmål på samme "tema" nemlig, håper det er OK med trådstarteren.

Jeg planlegger å feste gulvbjelkene i bjelkesko. Under har jeg gravd ut og lagt sand + aldringsbestandig plast. I midten av bjelkene holder vi på å forsterke med en lav mur av lecablokker. Gulvet blir furuplanker. Til spørsmålet: Når vi uansett holder på, er det ikke på tide å sette inn noen form for isolasjon også? Hva har dere under deres gulv?

Kutterflis. Billig og rimelig isolering. Strø litt kalk i så liker ikke musen det.
Eko fiber. Dyrt og bra.

Balksko. Det er det best om bjelken bare henger på syllen
nja skal legge gulvbjelkene på syllen er tanken, har det ganske vrient å få til riktig høyde ellers...

Jeg planlegger å feste gulvbjelkene i bjelkesko. Under har jeg gravd ut og lagt sand + aldringsbestandig plast. I midten av bjelkene holder vi på å forsterke med en lav mur av lecablokker. Gulvet blir furugulvplanker. Til spørsmålet: Når vi uansett holder på, er det ikke lurt å ha i noen form for isolering også? Hva har dere under gulvene deres?
hvor tykke er deres gulvbjelker? jo jeg synes det, kommer til å bli kaldt ellers.

før hadde de jo sagflis, men jeg kommer til å under hver bjelke (45x220) sette en 22x95 så det blir som et opp og ned på vendt T. mellom hver bjelke er det CC (senter-senter) 60 cm der kommer det til å være et lag med 45 mm hardplate isolasjon, så et lag av 170 mm isolasjon før gulvplaten kommer...

Ikke glem å sette inn en 22+95 kan brukes 22+45 på tvers også. Under det opp og ned vendte T . Den holder i blind bunn, din hårdskive isolering. Det skjer at alt kan legge seg på bunnen ellers.

hvor tykke er deres gulvbjelker?

45*145.

Så vi kunne godt gjøre som du skriver, skal vurdere den løsningen. Det virker bra. Takk for tipset!

hvor tykke er bjelkene på golvet deres?
vi ble nødt til å ta 45x220 da vi trengte å komme opp i høyde med det nåværende huset, ellers hadde vi brukt 45x195.

Ikke glem å sette inn en 22+95. Det er mulig å bruke 22+45 på tvers også. Under den opp-nedvendte T-en. Den holder i blindbunnen, din hardplateisolering. Det hender at alt kan legge seg på bunnen ellers.
et spørsmål hva skal man ha som blindbunn ellers, vet ikke om våre harde isolasjons plater er laget for det, har lest om asfaltsboard...

så vidt jeg har forstått skal man dampsperre nederst mot krypkjelleren, dvs. isoleringen ligger på noen form for "plast"
eller er jeg helt på villspor... ??

er det noen som vet om spikingen? vinkeljern eller bare spiker??

Sist redigert:
Du setter vel en kantbjelke lengst ut - da kan du spikre rett igjennom den med et par 5"spiker inn i gulvbjelkene.

Blindbunnen kan du bygge av spesielle trossbotnskiver som er laget for en cc-avstand på 60cm. Ellers er det veldig bra med falsk cellplast skrudd tvers bjellaget - men da må du selvfølgelig komme til å skru nedenfra når bjelkelaget først er på plass..

Sist redigert:
Du setter vel en kantbjelke ytterst
?? forklar hvordan du mener...
spikres den ned mot svillen ytterst mot "yttervegg" og legger gulvbjelkens ende mot denne og spikrer fast... er det riktig så?

hmm faen et sånt enkelt spørsmål, blir jo bare mer forvirret...

Hei. Nå skal dere begynne å bruke rett ord til rett sak. en regel står opp. Balk er= bjelke og ligger ned. Bare så dere forstår hverandre.

Ja, du legger den på tvers av gulvbjelkene ytterst og gjør s.a.s. gulvbjelkene 45 mm kortere enn ytterkant syll - deretter spikrer du alle gulvbjelkene cc60 i kantbjelken. Det blir stabilt som bare det i.o.m. at bjelkene ikke får like lett for å vri seg sidelengs når de er spikret gjennom hele sin høyde i enden..

Vi pleier ikke å bruke vinkeljern, men spikrer bare ned kantbjelken her og der i syllen, hvor skal det hele ta veien når du først får på huset ;) Selvsagt ikke feil om du likevel vil sette jern dog.

Träig snickare skrev:
Hei. Nå skal dere begynne med å bruke riktig ord til riktig ting. En regel står opp. Balk = bjelke og ligger ned. Bare så dere forstår hverandre.
Kall det kantbjelke om du vil da - men det heter ikke limtrebjelke - og de står opp.. :)

Jeg prøver å hjelpe dere. det var så mange???? som nikke skrev. Så skrev jeg at balk er= bjelke. Limtrebjelke vet jeg at det heter og de ligger ofte ned.

Vi pleier ikke å bruke vinkeljern, men bare spikre ned kantbjelken her og der i svillen, hvor skal det hele ta veien når du først får på huset 😀 Gittvis ikke feil om du likevel vil sette jern, dog.
gött mos! da har jeg forstått,

Hei. Nå skal dere begynne med å bruke riktig ord til riktig sak. En regel står opp. Bjelke er=bjelke og ligger ned. Bare så dere forstår hverandre.
takk! bra med avklaringer til en novise...

Da skal det nok ordne seg... kommer nok på flere små spørsmål fremover.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.