Et mindre bygg, for eksempel et attefallshus, på åpen pilargrunn.
Jeg har alltid bygget som byggeveiledningen nedenfor viser. Støpt inn en stolpesko i pilene, lagt enkle eller doble bærende bjelker og deretter festet alle bjelkelagsbjelkene med bjelkesko i bærende bjelke. Avsluttet med en bunnsvill på toppen som man stiller veggbjelkene på.
I alle fall når høyden må holdes nede. Ellers stiller jeg gulvbjelkene OPPÅ bærende bjelke og forenkler da monteringen betydelig. Trenger jeg å si at jeg hater bjelkesko...

Byggetegning av en grunnkonstruksjon med detaljer om plassering av bærere, syller og festemidler, inkludert skruer og vinkler.

Her om dagen fikk jeg et tips om at man kan gjøre slik i stedet. Dropp stolpeskoen i pilene, legg en nedre bærende bjelke direkte på stolpene. Skru det sammen med de stående bærende bjelkene. Legg deretter gulvreglene på nedre bunnsvill og skru alt sammen.

Spontant syntes jeg at slik gjør man vel ikke... men nå har jeg tenkt og tror at det der nok er riktig smart, og holdbarheten blir neppe dårligere heller.

Etterlyser meninger i spørsmålet fra forumets samlede ekspertise ;-)
Illustrasjon av byggeteknikk med bærende bjelker, betongplint, øvre og nedre syll samt gulvregler. Struktur for attefallshus.

Bør fungere. :)

Er samme prinsipp som å spikre på bærereglene nederst på en solid bærerstokk og utfrese gulvbjelkene. Da hviler vekten av gulvbjelken på bæreregelen, og det er nok å skråspikre fast regelen i bærerstokken.
Konstruksjonen med en liggende regel eliminerer behovet for å utfrese alle gulvbjelkene, men den må derimot skrus nedenfra for tilstrekkelig bæreevne, med mindre pilarne plasseres like tett som gulvbjelkene.
Enten kommer den nedre syllen nærmere bakken, eller så blir huset en regeltykkelse høyere.

Kan være bra å feste den nedre syllen sammen med resten av konstruksjonen slik at det er lett å demontere om/når syllen trenger å byttes.

Oldboy Oldboy skrev:
Bør fungere. :)

Er samme prinsipp som å spikre på bæreregler i nederkant av en solid bærebjelke og kappe ut gulvreglene. Da hviler gulvregelens tyngde på bæreregelen og det er nok å skråspikre fast regelen i bærebjelken.
Konstruksjonen med en liggende regel eliminerer behovet for å kappe ut alle gulvreglene, men derimot må den skrus nedenfra for tilstrekkelig bæreevne, med mindre pilarene settes like tett som gulvreglene.
Enten kommer den nedre svillen nærmere bakken eller så blir huset en regeltykkelse høyere.

Det kan være lurt å feste den nedre svillen sammen med resten av konstruksjonen slik at det er lett å demontere om/når svillen må byttes.
Ja, jeg kan heller ikke se noe problem med dette. Bæreevnen kan man teoretisk diskutere, med gulvregler som hviler på en liggende svill, kontra bjelkesko med små ankarskruer.
Med svill-konseptet så skrur man jo fast gulvregelen både i svillen nedenfra, samt i endetræet gjennom bærebjelken. Og svillen skrus nedenfra sammen med bærebjelken.
Skulle tro at dette holder mange ganger bedre enn hva som kreves ;-)

For veggregler og kreftene fra dette inkl. tak m.m. tas jo opp av den stående bærebjelken sammen med øvre svill og ned i pilarene = intet problem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.