Jeg holder på å bygge en amerikansk veranda og vurderer nå den fremre regelen som skal være på Limträstolparna. Helst vil jeg ikke skjære ut, men kan jeg feste den utenpå stolpene eller skal jeg feste regelen oppå stolpene med vinkelbeslag? Hva er best?
Innfelling på innsiden? Det har jeg nok aldri sett. Sånn gjorde vi det.
[bilde]
Utskjæring på utsiden
Jeg avleste alle bjelkeskoene først, deretter kunne man kappe og skjære ut alle stolpene før de ble reist. Da blir det enkelt å få det rett.
Ja se hvor fint, fra innsiden...
Grunnen til at jeg synes det blir betydelig penere å legge bæringen på innsiden er fordi det blir mer estetisk tiltalende. Amerikanske verandaer er store og storslåtte allerede som de er. Legger man bæringen på utsiden, ser stolpene enda kortere ut og man får enda mer "tak". Dessuten ser du ikke utskjæringen, og trenger du å skjøte bæringen på en stolpe vises det ikke utenfra.
Så klart er det en smakssak og ingenting er rett eller galt. Her er noen bilder med bæringen på innsiden. Gjør som dere synes blir finest!
Ettersom jeg bor i den amerikanske sørstatene så var jeg nødt til å kommentere her
De verandaene man ser her har en solid bjelke som ligger oppå og er større enn stolpen. Så for å få den rette følelsen, burde dere kle inn bjelken så det blir sånn passe svulstig. Da spiller det ingen rolle hvilken side dere legger bjelken på!
Ettersom jeg bor i amerikanske sør så måtte jeg kommentere her
De verandaene man ser her har en skikkelig bærebjelke som ligger oppå og er større enn stolpen. Så skal dere få den rette følelsen så ville jeg kledd inn bærebjelken så det blir sånn passe svulstig. Det spiller da ingen rolle hvilken side dere legger bærebjelken på!
Hehe, bra innspill! Men jeg tror den svenske versjonen av American Porch er like lite Amerikansk som vår Pizza er Italiensk =)
Fant et annet bilde av omtrent det du mener, som også er veldig fint!
Som sagt så finnes ingen rett eller galt. Det handler nok mest om at det skal passe sammen med resten av husets arkitektur og hva man synes er finest. Stolpenes tykkelse, bærebjelkens høyde, verandatakets vinkel, eventuell panelhøyde på fasaden, størrelse på karmer og hjørnebord.
Alt spiller inn for å sette sammen en vel avveid helhet som gir det der lille ekstra. Som gjør et fint hus til en vakker bygning..
Hehe, bra input! Men jeg tror den svenske versjonen av American Porch er like lite Amerikansk som vår Pizza er Italiensk =)
Fant en annen bilde av omtrent det du mener, hvilket også er skikkelig stilig!
Som sagt så finnes det ingen rette eller gale. Det handler nok mest om at det skal passe sammen med resten av husets arkitektur og hva man synes er finest. Stolpenes tykkelse, bjelkens høyde, verandatakets vinkel, eventuell panelhøyde på fasaden, størrelse på foring og hjørneklosser.
Alt spiller inn for å sy sammen en velbalansert helhet som gir det lille ekstra. Som gjør et flott hus til en vakker bygning..
[bild]
Det er nok mye i det du sier.
Bildet har nøyaktig den "ekte" amerikanske følelsen, inkludert gyngestolen og lampen som ser ut som en gammel gasslampe. En ting som jeg mener må finnes på en porch er en takvifte. Kanskje ikke like viktig i Sverige men likevel...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.