Ja, som overskriften antyder, hvordan fester man dampsperren mot stålstendere?

Jeg skal bygge et horisontalt undertak i bassengrommet der takstolene ovenfor har en vinkel på ca 4º, og har derfor tenkt å "pendle" ned taket til en horisontal stålstenderkonstruksjon. Problemet er at det går jo ikke å som vanlig stifte fast plasten før man får på plass gipsplater/sekundærprofiler.

Noen som har et godt tips til hvordan dette gjøres?

Dobbeltklebende tape?

• Liker
pjodden
  • Laddar…
Ja, det var kite i de banene jeg tenkte, men det føltes litt rart å gjøre det slik... Men det er kanskje slik man gjør det? Takk for svaret uansett!

Er dette ikke noe man pleier å gjøre eller?
Jeg vil i dette tilfellet unngå tre av to grunner, dels fuktfølsomheten om plasten ikke blir helt tett og dels at vekten holdes nede. Eller tar jeg feil og skal gå for trekonstruksjon likevel?

S
Hvorfor ikke sette sperren i takstolene?

En av grunnene til å senke taket er å få plass til mer isolasjon. "Takstolene" eller om det skal kalles taksperrer er 220 høye og jeg vil ha mer isolasjon enn det. Vi skal prøve å holde 30º der inne året rundt så det vil til at det er godt isolert. Derfor vil jeg ha dampsperren så langt ned som mulig og da blir det til å prøve å feste den i primærbjelkene i stedet.

Omtrent slik ser det ut nå:
Åpnet takstruktur med synlige trebjelker, hvite vegger med rektangulære vinduer og en uferdig byggegrop på gulvet.

Undertaket skal bygges i to nivåer, en høyere over bassenget og en noe lavere langs kantene, omtrent slik (skissen er ikke komplett med alle bjelker):
(Gult er takstolene, grønt yttertaket, rødt metallbjelker og blått undertak.)

Byggeskisse av tak med gule takstoler, grønt yttertak, røde plåtregler og blått undertak vist fra innsiden av et rom med fire vindusåpninger.

Tverrsnitt av tak med gule takstoler, grønt yttertak, røde plåtreglar og blått undertak i forskjellige nivåer.

Sist redigert:
Tenk bare på å sjekke at limet i teipen du har tenkt å bruke er godkjent sammen med plasten, noen limer løser opp plasten over tid.

Bra å tenke på. Om det nå er tape som er den "riktige" måten å gjøre det på burde det vel finnes utviklede produkter for formålet?

Butylteip er en klassisk dobbelsidig teip som brukes til aldringsbestandig plast. Dessverre er den dyr som juling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.