Jeg skal bygge et skärmtak 4 x 3 meter ca. Taket blir råspont og falsat plåttak, altså ganske "lett". Jeg skulle da trenge å feste en bærbjelke (typ regel 45 x 145) som er ca. 4 m lang i husveggen, ca. 3 meter opp på veggen fra bakken. I bærbjelken skal jeg deretter feste takbjelkene. Problemet er at husveggen består av fasadtegl, 45 mm isolasjon, gammel revetering og innerst en TYKK spontad plankevegg (30-tallshus). Baksiden på husveggen, altså på innsiden, er det et tilgjengelig katteloft. Hvordan fester jeg bærbjelken min sikkert i denne veggen? Går det engang å gjøre det? Plugg og skrue i bare fasadeteglet føles jo risikabelt. Å dra inn en lang fransk treskrue som når den tykke plankeveggen føles også risikabelt. Likeledes føles det risikabelt å kjøre med gjengestang rett gjennom tegl og plankevegg. Det blir jo liksom et "knekk" mot tegeloverflaten når man strammer til det hele. Alternativet til å feste bærbjelken i veggen er vel ellers å feste stående bjelker (stolper på plinter) fra bakken som jeg deretter kan legge bærbjelken på, men det blir estetisk helt feil. Dessuten er det nylig drenert med singel rundt grunnmuren så en støpt plint der blir liksom ikke så bra. Hjelp meg venner!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.