Jeg bygger en pergola der jeg har laget en ramme med 45x145 som er cirka 4 meter. Nå vil jeg felle inn 45x120 spiler mellom disse med cc 400. Vil altså ikke at spilene skal ligge oppå som man ofte ser.
Tenkte at jeg skruer disse fra utsiden med et par 6x100-skruer i begge ender. Blir imidlertid usikker på om det vil holde, eller om treverket er svakere når jeg skrur i endetre?
Bifoger et lite bilde hvordan jeg tenker.
Tenkte at jeg skruer disse fra utsiden med et par 6x100-skruer i begge ender. Blir imidlertid usikker på om det vil holde, eller om treverket er svakere når jeg skrur i endetre?
Bifoger et lite bilde hvordan jeg tenker.
Bilde
Ja det er kanskje klokt om jeg skal skru i endetre.
Begynner å tenke på om jeg kanskje skal skjære ut bjelkene i stedet.
Det blir lettere å skru fast, men jeg vet ikke om jeg synes det er så pent å se en masse avkapp fra bjelkene som stikker opp. Vil ikke legge bjelkene i den andre retningen heller da jeg tror det ser dårligere ut.
Begynner å tenke på om jeg kanskje skal skjære ut bjelkene i stedet.
Det blir lettere å skru fast, men jeg vet ikke om jeg synes det er så pent å se en masse avkapp fra bjelkene som stikker opp. Vil ikke legge bjelkene i den andre retningen heller da jeg tror det ser dårligere ut.
Vår balkong er bygget av 45x220 og den er festet mot fasaden i en regel på den måten du beskriver - med skruer inn i endetræet - og jeg tror at de brukte 3 skruer i hver regel. Dimensjonen på skruene var nok 6x180 mm.
Så hviler reglene på en limtrebjelke ca 2 m fra fasaden og er skrudd på samme måte i en avsluttende regel i ytterkanten. Reglene er satt med c/c 600 mm og det er ingen problemer med holdfastheten eller svikt.
I en pergola er det ikke noe større belastning så jeg tror absolutt at to skruer 6x140 i hver ende skal være nok for å holde dine regler på plass.
Så hviler reglene på en limtrebjelke ca 2 m fra fasaden og er skrudd på samme måte i en avsluttende regel i ytterkanten. Reglene er satt med c/c 600 mm og det er ingen problemer med holdfastheten eller svikt.
I en pergola er det ikke noe større belastning så jeg tror absolutt at to skruer 6x140 i hver ende skal være nok for å holde dine regler på plass.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innfesting av lekter til takterrasse
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Innfesting pergola-takbjelker til takstoler/hus
Pergola med så skjult innfesting som mulig
Hvor grove bjelker til Pergola med hengestol?
Bytte gulvlekter låve, problem med innfesting
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi