K
Holder på å planlegge for en carport og skal bruke 115*115 limtrestolper. Det eneste som mangler på innkjøpslisten er en (helst justerbar) stolpesko for ferdiggjutne plinter som klarer 115*115 stolper. Er det noen som vet om det finnes en slik modell?

Jeg har lest tråden nedenfor, men da jeg har behov for en løsning for en stolpe, vil forslagene i tråden så langt ikke fungere for meg: https://www.byggahus.se/forum/threads/infaestning-limtraebalk-i-stolpsko.316884/

Stolpene er "overdimensjonerte" og egentlig kreves det bare 90*90 stolper - så det kanskje er greit å skjære ut stolpen slik at den passer en 90*90 stolpesko. Jeg har funnet modeller som klarer 103 mm, så da blir det bare 12 mm som trenger å skjæres ut, noe som kanskje er greit?

/Krille

S
Jakke ut for 103 mm er best, litt mer virke igjen, ellers så står 90X90 seg bra med, men mer å jakke ut

Sag av det ene jernet i stedet sånn at stolpen i sin helhet kan hvile på plinten.

• Liker
Krille4 og 1 annen
  • Laddar…
K
J justusandersson skrev:
Sag av det ene jernet i stedet slik at stolpen i sin helhet kan hvile på plinten.
Jeg har vurdert det eller å kjøpe en L-sko i stedet. Spørsmålet er bare om det ikke påvirker stabiliteten for mye?

/Krille

S
Festet i bunnen på stolpen skal ikke holde den rett, bare som støtte loddrett, mens strevere eller takstoler øverst holder på plass i sideveis på topp, så det går bra å både avkappe eller L-sko

• Liker
Krille4
  • Laddar…
Man må skille på når en stolpsko brukes til en stakittstolpe og når den brukes til en stolpe i en bærende stamme. I det sistnevnte tilfellet skal stolpen bare låses i horisontal retning nederst og øverst. En slik stolpe dimensjoneres med hensyn til last og knekkingsfare og trenger ingen andre støtter.

• Liker
Krille4
  • Laddar…
Blir det virkelig tilstrekkelig bunnareal på ferdig plint for å tåle trykket fra en 90X90 søyle?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.