Hei!

I vårt hus bygget 73 sitter dampsperre av plast i vegg og tak. Problemet er at den, slik jeg ser det, er feilaktig montert.

Plasten i taket overlapper ikke plasten i vegg, noe som danner en åpen glippe. Risikoen for at fukt skulle ta seg opp på kaldloftet er selvfølgelig et faktum, men da huset er utstyrt med mekanisk avtrekk er det konstant undertrykk i huset. Dette gjør at det trekker ned "loftslukt" i huset.

Når jeg skulle fjerne vindusforing for å tapetsere om et rom oppdaget jeg også at dampsperren ikke slutter tett mot vinduskarmen.

så hva gjøre?

1. Fugeskumme glippen i taket for å slippe lukt fra loftet? se bort fra vinduene (for det har jo fungert i 50 år)

2. Rive vegger og tak og forsøke å skjøte på plast der det mangler? Det er et stort og kronglete inngrep da plasten ligger direkte på innertaket og innertaket er spikret nedenfra i takstolene. Det skal også tillegges at plasten ligger tett mot gipsplatene i veggene.

3. Andre alternativer?

her er et bilde på hvordan det ser ut rundt vinduene: Dårlig installasjon av dampsperre rundt et vindu, med åpen glippe mellom plasten og vindusrammen som viser eksponer veggmaterialer og skadet treverk. Åpent gap mellom vegg og vinduskarm, med synlig isolasjon og plastlag, viser feil i dampbarrieren i et hus fra 1973.

Hvorfor har du en spesiell lukt på loftet? Hvordan er det med ventilasjonen der oppe?

T TypRätt skrev:
Hvorfor har du en spesiell lukt på loftet? Hvordan er det med ventilasjonen der oppe?
vanskelig å beskrive en lukt. Men jeg tror at det først og fremst er sagsponet som gir lukt fra seg. Det er en viss vekst av mugg, og det kan kanskje gi lukt fra seg. Tidligere eiere som lot installere avtrekksventil spikret samtidig opp referansebord og de er ikke angrepet. Ventilasjonen på loftet er gavlventiler og takfot. Derimot ligger isolasjonen trykket mot møne på mange steder ved takfoten, så hvor mye det ventilerer vet jeg ikke.

A ati skrev:
Blir mer kontrollerat med en vettig tejprulle sammenlignet med fugeskum
[lenke]
Dessverre er skjøten så dårlig at man knapt kommer til for å skjøte sammen med tape. Plastikken i veggen når ikke forbi innertaket og plastikken i taket slutter akkurat der innveggen tar til.

Fugeskum blir lett sølete men gjør man det fra vinden så spiller det ingen rolle hvordan det ser ut tenker jeg. Om fugeskum engang fungerer for formålet?

På 70-tallet så var det ikke så nøye med plasten. Dessuten er den altfor ofte ikke aldersbestandig så vil du få det bra så får du plastet om hele huset.

Matti_75 Matti_75 skrev:
På 70-tallet så var det ikke så nøye med plasten. Dessuten er den altfor ofte ikke aldersbestandig så vil du få det bra så får du plaste om hele huset
da er jo spørsmålet hvor "nøye" det er?

Huset har jo som sagt et bra undertrykk, hvor luft kan sive inn merker man jo med hånda at det trekker.

Om man nå ikke skal være så nøye med plasten kanskje det holder med å tette så det ikke trekker fra taket (for å slippe dårlig luft fra loftet) og rundt vinduer der det er åpenbart dårlig gjort. Tanker om det?

Ja, du må jo stoppe trekken ellers fyrer du for kråkene. Vanlig latexfog funker for dette.

R KNoro skrev:
Hei!

I vårt hus bygget i 73 sitter det dampsperre av plast i vegg og tak. Problemet er at den etter min mening er feilaktig montert.

Plasten i taket overlapper ikke plasten i veggen, noe som danner en åpen glipe. Risikoen for at fukt skulle ta seg opp på kaldloftet er selvfølgelig et faktum, men da huset er utstyrt med mekanisk avtrekk, er det konstant undertrykk i huset. Dette gjør at det drar ned "loftslukt" i huset.

Da jeg skulle fjerne vinduslisten for å tapetsere om et rom, oppdaget jeg også at dampsperren ikke slutter tett mot vinduskarmen.

så hva gjøre?

1. Fyll med skjøteisolasjon i gipa i taket for å slippe lukt fra loftet? Ignorere vinduene (for det har jo fungert i 50 år)

2. Rive vegger og tak og forsøke å skjøte på plast der det mangler? Det er et stort og vanskelig inngrep da plasten ligger direkte på himlingen og himlingen er spikret nedenfra i sperrene. Det skal også påpekes at plasten også ligger tett mot gipsplatene i veggene.

3. Andre alternativer?

her er et bilde av hvordan det ser ut rundt vinduene:[bilde][bilde]
Du bør nok kontrollere tilluften slik at den kan komme inn på tiltenkt sted, i stedet for å suges inn fra loftet. Om du har god tilluft, bør du ikke ha mye undertrykk.

N Nikorasu skrev:
Du bør nok kontrollere tilluften sånn at den kan komme inn på det avsatte stedet, i stedet for å bli sugd fra vinden. Hvis du har fornuftig tilluft, så bør du ikke ha mye undertrykk.
112 m2 boareal pluss 112 sekundære areal i form av kjeller. Dette ventileres med 4 avtrekksventiler pluss en fukt- og tidsstyrt fresh-vifte. Den sentrale avtrekksventilen (freshen ikke medregnet) skal gi en strøm på ca. 45 l per sek ifølge teknikeren som justerte det inn i høst. Det finnes 5 tilluftsventiler og jeg prøver å holde åpnet mellom rommene.

Boareal
- Kjøkken
- Bad
4 tilluftsventiler

sekundære areal
- Vaskerom
- Toalett
- Dusj badstue (fresh-viften)
1 tilluftsventil.

Hvis jeg tetter, bør jeg komplettere med flere tilluftsventiler? Hvor mye er det vanlig å ha i forhold til rom/boareal/ventilasjonsstrøm mm?

Nå har jeg fått løs salningen. Slik ser det ut.
En vinduskarm med en fjernet salning, viser en rød håndverkskniv plassert på en treflate med svart misfarging under vinduet. Ingen synlig fukt. Veggåpning ved vindu med gul isolasjon synlig bak fjernet dekselplate. Vindu med fjernet salning, synlig treverk og skruer, ingen fuktighet. Svart merke under vinduskarmen. Veggen har tapet og en synlig haspe.

Det svarte på reglen under vinduskarmen. Innebærer det at jeg må rive hele veggen for å se hvordan det ser ut ellers? Ingen fuktighet for øyeblikket.

Diagram som viser installasjon av ångspärr og isolasjon rundt et vindu med detaljer om materialvalg og festeanordninger.

Sånn har jeg tenkt å prøve å gjøre det. Er det noe feil i dette? Eller er det bedre å legge dampsperren mot bjelken og isolasjonen oppå?

R KNoro skrev:
[bilde]

Sånn har jeg tenkt å prøve å gjøre det. Er det noe feil i dette? Eller er det bedre å legge dampsperren mot stenderen og isolasjonen oppå?
for å klargjøre bildet, til høyre er altså hvordan det ser ut, og til venstre min idé på hvordan jeg skal gjøre det.

Som med det meste jeg gjør, tar ting tid, men nå har jeg kommet så langt at jeg har tettet den gamle plasten med tape mot stenderne, se bilde. Grønn tape som tetter plastfolie mot treverk ved et vindu, med blomstermønstret tapet i bakgrunnen.
Spørsmålet er hvordan jeg best mulig fikser drevingen av det gamle vinduet? Skum føles jo som en praktisk løsning, men det virker som om det er delte meninger om dette materialet.

Jeg vil få det så tett som mulig mellom den grønne tapen og ut til vinduskarmen. I den opprinnelige konstruksjonen var det også tettet med isolasjon mellom foringen og stenderne. Og dette føles logisk da vinduet er festet i stender/lekter utenpå veggen (altså i den kalde delen av veggen).

Hvis jeg nå skummer alt sammen, skal jeg da fjerne drevingen fra utsiden og kjøre skum rett igjennom? Eller kan jeg la det gamle drevet som er igjen fungere som bunnfyllingslist? Vindu med grønn tape rundt karmen, synlig isolasjon og treverk. Bakgrunnen har tapet med bladmotiv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.