Hei!

Jeg skal snart (hvilket år som helst) gå i gang med å pusse kjellerveggene mine av betonghullstein. Jeg har aldri pusset før, men mot i brystet osv.

Jeg snublet over dette produktet, kvarsittende avtrekksbaner i metall. Det virker perfekt for meg, siden jeg da kan veie dem inn i ro og mak og slippe å jobbe mot klokken mens mørtelen tørker. Men det føles også litt rart... Blir det ikke en perfekt sprekkindikasjon om man lar dem sitte igjen, og vil de ikke vises i overflaten? Har noen brukt slike og kan gi litt forklaring, det finnes i prinsippet ingen info på nettet som jeg kan finne.

Eller er det kanskje like greit å montere et par treribber som avtrekksbaner, men "jukse" og skru dem opp, og deretter ta dem ned når mørtelen har satt seg litt og fylle inn med puss?

Jeg er klar over at ekte mannfolk fester et par lekter i mørtel og slik har man gjort i alle tider og bestefar vet best og klarer man ikke engang det så skal man vel for f*en ikke ha hus i det hele tatt.... men likevel.

• Liker
KJD og 1 annen
  • Laddar…
Spiller det noen rolle hvor perfekt rett veggen/pussen blir? I kjelleren?
Min erfaring sier at det er helt unødvendig, bare å kaste på pussen og hjelpelig jevne til med sleiven, hvis det er økonomirom. Kjeller er normalt å regne som økonomirom.

Jeg har selv pusset vegger i et økonomirom. De veggene er ikke rette, men det synes ikke med mindre vateret tas frem.

Nok må de avtrekksbanene synes i pussen, hvis den bare males. Om tapet skal opp så blir det nok mer usynlig.

• Liker
kimsetrams
  • Laddar…
Veggene skal flislegges, så det er nok ganske viktig at de er noenlunde rette iallfall. Om de er nøyaktig i lodd spiller kanskje mindre rolle.

Ok.
Går det ikke fint å flislegge over dem bare da?

Oldboy Oldboy skrev:
Ok.
Går det ikke fint å flise over dem bare da?
Jo, det er vel det jeg tenkte. Men da får man jo liksom ikke en eneste solid pusseflate bak flisene, den blir jo delt opp av avrettingsbanene.

Så har jeg jo et rom der jeg ikke tenkte å flise, men male pussen, det føles jo litt mer vrient.

• Liker
Tobias Karlsson
  • Laddar…
Om du er dyktig nok på pussing slik at du usynlig kan legge igjen sporene etter listene, så går det vel med flyttbare lister?

Hvis man bruker trelister, kan man skru dem på plass, eventuelt med små mellomlegg for å få dem i lodd. Alt rolig og kontrollert. Deretter pusse, skru løs listene og pusse igjen. Burde ikke det gå?

• Liker
Joel_larsson
  • Laddar…
Jeg er med største sikkerhet verdiløs på å puss, men jeg har aldri testet så helt sikker kan man jo ikke være :)

Jo, akkurat så har jeg også tenkt at man burde kunne gjøre. Problemet er bare å finne (eller lage) trelister som er så tynne (6 mm) men likevel har litt stivhet. En passelig grunn u-profil i metall hadde jo vært perfekt...

Typ en DIN-skinne?
(Sitter bl.a. i el-sentraler for å holde sikringene på plass, men bør finnes i lengre lengder. Øyemålsminne sier at de bør være rundt 6 mm tykke/høye.)

Jeg prøvde å sette masoniteplate som trekkbane, men den må spikres fast!
Veggen i en renoveringsprosess med en masonite skive delvis installert som en trekantet drager, omgitt av murstein. Masonite skiver langs en vegg på et uferdig rom, med en forlengelseskabel på gulvet og verktøy rundt.

Og huntoniten har jo liksom ingen stivhet, det ser man jo på de som ligger på gulvet, så det funker vel bare hvis man allerede har rette vegger, noe jeg ikke har.

Oldboy Oldboy skrev:
Typ en DIN-skinne?
(Sitter bl.a. i el-sentraler for å holde sikringene på plass, men burde finnes i lengre lengder. Øyemålsminne sier at de bør være rundt 6 mm tykke/høye.)
Det kunne jo være en idé, men jeg lurer på om jeg kan få tak i en 2,4 m lang DIN-skinne :) Men det kanskje går an å skjøte dem?

J jimmie.p skrev:
Jeg har brukt disse. Vekt inn med vater på veggen (de er litt bøyelige så sjekk vateret på et par steder).

[lenke]
Takk! Jeg vurderte noe lignende, eller kanskje den her.

Skrudde du dem fast eller gjorde du det på den gamle måten?

joakim_j joakim_j skrev:
Takk! Jeg var inne på noe lignende, eller rett og slett den her.

Skruvde du dem fast eller gjorde du det på den gamle gode måten?
Jeg satte dem direkte i puss, legger på litt ekstra og banker dem inn i pussen. Setter 3-4 stykker og så slår jeg opp pussen mellom de første og arbeider meg framover og flytter deretter med pinnene en etter en når jeg pusser videre. Jeg sjekket også at alle pinnene linjerte med en rettholt da jeg pusset en lang mur og ønsket å unngå at det blir bølgete i slipplys.

Fukt opp pinnene litt når de er nye, ellers kan de suge litt fukt fra pussen og eventuelt slippe.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Bauhaus har avdragsbaner i metall som du kan spikre opp lett og flytte med deg etter hvert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.