Hei!
Jeg er midt i å renovere jentenes nye soverom da jeg innså at innertaket av tre jeg hadde tenkt å montere kommer til å havne "feil" vei siden jeg har lært at tak og gulv bør monteres vinkelrett mot vinduet.
Etter en kortere diskusjon med min bedre halvdel ble det klart at taket skal monteres vinkelrett mot vinduet, til tross for at glespanelet ikke understøtter dette. Det er også ønskelig å ikke bare legge et ekstra lag glespanel under det eksisterende, da dette ville senke takhøyden til rundt 235-236 cm.

Så mitt spørsmål er: Har noen en god løsning på dette eller erfaring med lignende problematikk? Finnes det en enkel løsning man kan kjøpe som ikke innebærer at jeg må stue inn glespanel over eksisterende panel og deretter sage småbiter, som jeg så skrur sammen med min instuvede glespanel for å dermed få en glespanel i riktig høyde og på riktig retning?
Tak med åpen glespanel, isolasjon og synlig lyspære over vindu i rom under renovering.

Myrstacken
Overlat arbeidet da til fruen om hun absolutt må ha det på den måten...
Det kan få henne på andre tanker

• Liker
  • Haha
Leif i Skåne og 8 andre
  • Laddar…
Düsseldorff
Du har noen hull i dampsperren...

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har några hål i dampsperren...
Du har några hål i dampsperren...
Det kan man trygt si! Det er heldigvis et toetasjes hus så ovenfor er stuen. Har fått for meg at man som regel ikke setter dampsperre mellom etasjene i en enebolig, men jeg kan ta feil, når huset ble bygget på slutten av 60-tallet fikk man visst bare ferdig første etasje, overetasjen var helt uferdig, det måtte man ordne etter man flyttet inn. Men jeg skal sette dampsperre mellom lektene og innertaket. Ikke supertett, men bedre enn ingenting, for øvrig er det ingenting i huset som er spesielt tett så jeg tror det ordner seg til slutt :)

• Liker
Düsseldorff
  • Laddar…
En tanke slo meg akkurat, finnes det tynnere glespanel jeg kan fikse hjemme? Hvor tynn glespanel kan jeg slippe unna med? Innertaket vil bestå av fasade ferdigmalte takplanker fra alles vår favoritt: Bauhaus

E
Et alternativ er jo å sette huntonitttak, de kan monteres både langs med og på tvers av glisepanelet

Hva skal dere ha for panel i taket? Å konsekvent gå på vinkelrett er å få et langstrakt tak, klart det kan se større ut da. Men eventuell skjevhet fremtrer direkte. På tvers så skjules skjevhet og først og fremst blir det ingen skjøter som kan gi seg slik at det blir kanter eller glipper som forstyrrer.

• Liker
Njurstenen
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Et alternativ er jo å sette opp huntonittak, de kan monteres både langs og på tvers av spikerslaget
Ah takk for ideen! Mitt problem er dog at taket allerede er kjøpt for ca 2-3 år siden og tar opp verdifull markplass i stuen:
Stable veggpaneler og byggematerialer stablet ved siden av en innendørs dør med kjæledyrklaff.

Så på ett eller annet vis vil innertaket pryde barnerommet...

Du kan sette "kortlinger" av lekter av samme dimensjon som lektene på hver regel mellom gamle lekter. Det holder om det er cc60 for å spikre panelet :)

• Liker
Böönie og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hva skal dere ha for panel i taket? Å konsekvent gå på vinkelrett er å få et langstrakt tak, klart det kan se større ut da. Men eventuell skjevhet fremtoner direkte. På tvers så skjules skjevhet og fremfor alt blir det ingen skjøter som kan gi seg så det blir kanter eller glipper som forstyrrer.
Er enig med deg, men vi har montert taket i resten av huset vinkelrett mot vinduene, så det er ikke bare min bedre halvdel som argumenterer for dette, blir også en diskusjon om å være konsekvent, slik ble det i vårt soverom som referanse:
Soverom med trespiletak vinkelrett mot vinduene, mørke gardiner og moderne lystaklampe.

E Emil_K skrev:
Et alternativ er jo å sette huntonittak
Er et helt OK tak, men det er en ulempe med målene, som en liten advarsel, hvis det finnes spikerslag ferdig og rommet er stort, samt at man vil ha platene på langs med spikerslaget så vil det ikke passe mellom spikerslag og plater. Huntonit har smalere mål enn 300 eller 600 normalt C/C-mål for spikerslaget. Gikk på den selv da jeg skulle sette Huntonit i det store rommet, måtte ta ned og endre spikerslag. Det er viktig å måle ordentlig for spikerslaget.

• Liker
Njurstenen
  • Laddar…
E
Kottlinger på cc 600 ifølge johnsvis forslag, eller spontad plywood i hele taket som underlag for taket

• Liker
Njurstenen
  • Laddar…
Düsseldorff
For å følge opp dette med dampsperren, de svarte flekkene, hva er det?

• Liker
Njurstenen
  • Laddar…
For å følge opp dette med dampsperren, de svarte flekkene, hva er det?
Bra spørsmål! Vi fikk litt panikk da vi tok ned innertaket. Men vi har konstatert at de svarte flekkene vender oppover, altså de ligger mot isoleringen og isoleringen ser helt upåvirket ut, det samme gjelder bjelkene, det er kun dampsperren som er flekkete. Vår beste gjetning er at det har ligget utendørs eller blitt tilsmusset under montering, men hvis du har noen god idé på hva det kan være og hvor bekymret vi skal være, si gjerne ifra, bifogar nærbilde:
Svartflekkede flekker på dampsperre i taket, med gul isolasjon og trerammer synlige bak; flekkene antas å være støv eller smuss. Svartflekkede flater på en gul plastdampbarriere, omgitt av trestenger og papir, muligens fra innvendig tak.

E Emil_K skrev:
Kottlingar på cc 600 ifølge johnsvis forslag, eller spontet plywood i hele taket som underlag for taket
En fordel med dette forumet er at man raskt får mange gode idéer til løsninger, fordelen med dette er at man også relativt raskt kan diskutere dette med sin bedre halvdel som da også innser at alle løsninger som ikke innebærer at man monterer ny spilepanel på den gamle (men på tvers) eller rett og slett monterer taket på "feil" retning vil resultere i en masse ekstra arbeid på et prosjekt som allerede er massivt forsinket :rofl:. Tror vi ender opp med å montere ny spilepanel oppå den gamle og senker taket, men jeg har funnet spilepanel 22x70 hos Beijer byggmaterial samt "lekter" 22x70 hos Bauhaus. Kan disse brukes som erstatning for 28x70? Så vinner vi 6 mm ;)(y)

• Liker
Emil_K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.