Hei, jeg skriver igjen på grunn av en idé jeg har fått til et prosjekt jeg holder på med.
Det handler om en takterrasse som skal tåle hvilken som helst snømengde. Avrenningen håndteres med hjelp av en takvinkel på 3,6 grader og glissent tregulv oppå dette, uten helling. På den måten kan vannet renne av samtidig som man har en uteplass med vidunderlig utsikt.
For at taket skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være å ha betongpilarer i husets fire hjørner som taket hviler på. Jeg er selv nybegynner, men er dette noe som ville fungere? Resten av huset (to etasjer pluss takterrasse) kunne da bygges med relativt klent trevirke, bortsett fra takstolene.
Det handler om en takterrasse som skal tåle hvilken som helst snømengde. Avrenningen håndteres med hjelp av en takvinkel på 3,6 grader og glissent tregulv oppå dette, uten helling. På den måten kan vannet renne av samtidig som man har en uteplass med vidunderlig utsikt.
For at taket skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være å ha betongpilarer i husets fire hjørner som taket hviler på. Jeg er selv nybegynner, men er dette noe som ville fungere? Resten av huset (to etasjer pluss takterrasse) kunne da bygges med relativt klent trevirke, bortsett fra takstolene.
Jo det ville nok funket men det blir trolig billigere å skrote betongsøylene og bygge veggene med vanlige 195 eller 220 stendere. Du vil uansett ha ganske tykke vegger for isolasjonen skyld. Å bygge flate tak er heller ingen merkelig, det burde finnes vanlige dimensjoneringstabeller for den takkonstruksjon du har valgt og den snøsonen huset befinner seg i. Om man overdimensjonerer taket litt utifra dimensjoneringstabellene burde risikoen for at det blir for mye snø være i prinsipp ubetydelig.
Spørsmålet blir vanskelig. Du angir ingen overflate og ingen dimensjoner på betongpilarene. Selvfølgelig ville det fungere. Det er bare å se på broer eller lignende konstruksjoner. Så en kveld et episode av Grand Design hvor de hadde bygget et hus med en utvidelse på ca 100 kvm om jeg husker rett med et helt flatt tak med en hage på som ble båret opp i hjørnene.Aron D skrev:Heisann, jeg skriver igjen på grunn av en idé jeg har fått til et prosjekt jeg holder på med.
Det handler om en takterrasse som skal tåle uansett snømengde. Avrenningen ordnes med hjelp av en takvinkel på 3.6 grader og glissent tregulv oppå det, uten helling. På den måten kan vannet renne av samtidig som man har en uteplass med fantastisk utsikt.
For at taket skal kunne tåle maksimal belastning kunne en løsning være å ha betongpilarer i husets fire hjørner som taket hviler på. Jeg er selv novise men er dette noe som kunne fungere? Resten av huset (to etasjer pluss takterrasse) kunne da bygges med relativt svakt trevirke, bortsett fra takstolene.
Klikk her for å svare