Hei, jeg skriver igjen på grunn av en idé jeg har fått til et prosjekt jeg holder på med.
Det handler om en takterrasse som skal tåle hvilken som helst snømengde. Avrenningen håndteres med hjelp av en takvinkel på 3,6 grader og glissent tregulv oppå dette, uten helling. På den måten kan vannet renne av samtidig som man har en uteplass med vidunderlig utsikt.
For at taket skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være å ha betongpilarer i husets fire hjørner som taket hviler på. Jeg er selv nybegynner, men er dette noe som ville fungere? Resten av huset (to etasjer pluss takterrasse) kunne da bygges med relativt klent trevirke, bortsett fra takstolene.
Det handler om en takterrasse som skal tåle hvilken som helst snømengde. Avrenningen håndteres med hjelp av en takvinkel på 3,6 grader og glissent tregulv oppå dette, uten helling. På den måten kan vannet renne av samtidig som man har en uteplass med vidunderlig utsikt.
For at taket skal kunne tåle maksimal belastning, kunne en løsning være å ha betongpilarer i husets fire hjørner som taket hviler på. Jeg er selv nybegynner, men er dette noe som ville fungere? Resten av huset (to etasjer pluss takterrasse) kunne da bygges med relativt klent trevirke, bortsett fra takstolene.
Jo det ville nok funket men det blir trolig billigere å skrote betongsøylene og bygge veggene med vanlige 195 eller 220 stendere. Du vil uansett ha ganske tykke vegger for isolasjonen skyld. Å bygge flate tak er heller ingen merkelig, det burde finnes vanlige dimensjoneringstabeller for den takkonstruksjon du har valgt og den snøsonen huset befinner seg i. Om man overdimensjonerer taket litt utifra dimensjoneringstabellene burde risikoen for at det blir for mye snø være i prinsipp ubetydelig.