Skal gjøre om overflater i et soverom der det i dag er strekkpapir som tak. Det er i utgangspunktet malt med limfarge og deretter overmalt med akrylat (eller muligens alkyd) i løpet av årene. Ingen god idé å prøve å male et lag til altså. Det er dessuten sprukket og flakete enkelte steder. Under papiret finnes en primitiv variant av spontet furupanel.
Vil helst erstatte med en form for plate, der gips selvfølgelig er det nærmeste alternativet, mest fordi jeg vet hvordan jeg skal gå frem. Vurderer en tynn plate (6 mm) da panelet sannsynligvis ikke er superjevnt. Har også sett at noen har satt masonitt eller kryssfiner som innertak. Spørsmålet er om husets tekniske egenskaper kan bli påvirket på noen måte av gips som jeg ikke tenker på her og nå? Har notert at noen opplever endret akustikk, men dette er altså et soverom med seng, gardiner og tepper, så det problemet legger jeg ikke stor vekt på. At det ikke er antikvarisk korrekt forstår jeg og kan leve med.
Jeg rev spenntapeten i hele stuen og malte plankene under. Slik ble det:
Alt er jo en smakssak avhengig av hva man har for stil og ønsker, men vi er fornøyde.
Jeg har i noen rom revet ned strektakene der de var dårlige og skrudd opp vanlige 13mm gipsplater. Kan være utfordrende å sørge for at det ikke sprekker i skjøtene over tid. I noen rom har jeg lykkes, noen rom mindre bra men ingen katastrofe. Skulle jeg gjøre det om igjen i dag har jeg mer erfaring, og det ville redusere risikoen for sprekker, for eksempel hvordan man skrur, hvor man legger skjøtene, hva man "armerer" med, osv. Rent teknisk ser jeg ingen problemer.
I det store rommet hjemme sitter det også oppspent papp i taket, og jeg har tatt ned en del av den. Rett under sitter det et ytterligere lag med papp, ser det ut som, som ligner det ytterste laget, men tynnere og i samme hvite nyanse. Var dette vanlig når man satte oppspent papp før?
Hele rommet på 34 kvm bestod av papp. Vegger i tretex med tapet, gulv med to lag myke plater med limt matte, som knirket ved minste belastning og merker etter tunge møbler, og så den oppspente pappen. Jeg har revet ut både tretexveggene (tømmer rett bak med små biter av masonitt eller annet materiale for å gjøre veggene rettere) samt gulvplatene (fint tregulv under) og nå har jeg også tatt meg løs på taket, som jeg ikke tenkte å gjøre noe med.
Det blir nok superdyrt å gjenopprette rommet. Hvorfor river jeg da? Nysgjerrighet, en nyvakt interesse for hjemmefixing og en misnøye med de løsningene man hadde for 50-60 år siden. Så får jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke kan la være å undersøke tingenes tilstand.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.