Jeg skal bygge ut sommerhytta og trenger et godt råd. Hytta står på en bergknause, og tilbygget vil stå over en bred sprekk i fjellet. Jeg vil legge bjelker over "diket" i stedet for å støpe og mure pilarer. Trodde først at jeg skulle støpe bjelker i betong, men jobber heller med tre. Hvor grovt trevirke trenger jeg?
Vil det være nok med samme dimensjoner som i taket? Det handler om et pulpetttak, og spennvidden er 3 meter, omtrent det samme som "diket" på det bredeste stedet. Et argument mot den ideen kan være at taket belastes jevnere (av snø) enn grunnen. Noen kunne tenke seg å sette et piano på gulvet.
Litt bakgrunn: jeg kjøpte et byggesett til en bod og skal plassere den en meter fra det eksisterende huset. Rommet imellom fyller jeg med garderober og en passasje til det eksisterende huset.
Dere som har sett byggevarehusenes billigste boder vet at det er spinkelt trevirke i vegger og tak. Men dette byggesettet er spesielt. Konstruktøren mente man skulle ha en terrasse på taket. Hellingen er veldig liten (skal endres). Det ble også solgt en spiraltrapp av stål til taket (det kjøpte jeg ikke).
Taket skal tåle 2 tonn, og veggene er bygget av nesten like grove stendere som i det eksisterende huset.
Pilartegningen som fulgte med byggesettet forutsetter 15 pilarer, hvorav noen der diket går (diagonalt, fra hjørne til hjørne på tilbygget). På pilarene foreslår man bunnbjelker på 100x100 mm som ikke følger med byggesettet, med begrunnelsen at det går an å støpe en hel bunnplate.
Å støpe for pilarer i bunnen av diket, med sprekker i fjellet, frister ikke. Jeg har hatt sprengere der som har utvidet sprekken (for drenering), og jeg vet ikke om jeg kan komme ned til sprekkfritt fjell.
Jeg vil gjerne at gulvet hviler på stabile ting. I det eksisterende huset kan jeg sitte i sofaen og trampe i gulvet hvis jeg vil høre porselenet skrangle i kjøkkenskapene.
Bildet viser omtrent hvordan grunnen ser ut, med pilarene og pilarløsningene inntegnet. I øvre venstre hjørne går pilarløsningen utenfor huset på grunn av dikets form, men det er en ren fordel, for der skal det være en liten terrasse. I motsatt ende går diket inn under det eksisterende huset og utvides slik at jeg har ståhøyde under omtrent en fjerdedel av hytta.
Diket fortsetter utenfor tilbygget med passende helling for drenering. Det er omtrent en meter dypt.
Spørsmålet er altså: Hvordan skal jeg dimensjonere?
Det bør gå utmerket, med riktige dimensjoner, det får noen andre regne på. Men jeg hadde nok selv i den situasjonen brukt bjelker direkte og redusert antall pilarer, noe dyrere men morsommere jobb og enklere med enhetlighet. Men, husk at du har tegnet en av bjelkene utenfor huskroppen. Den trenger du å ordne noe værbeskyttelse for, dels så den ikke selv utsettes for fuktighet etc, men først og fremst så den ikke leder inn regn under huskroppen.
Men, tenk på at du har tegnet en av bjelkene utenfor huskroppen. Den trenger du å ordne noe værbeskyttelse til, dels så den ikke selv utsettes for fuktighet etc, men først og fremst så den ikke leder regn inn under huskroppen.
Jo, jeg tenker på det også. Får løse det når jeg bygger terrassen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.