Jeg vurderer å fjerne en vegg mellom kjøkken og spisestue slik at jeg kan utvide hele kjøkkenet.
Jeg hadde en snekker som var oppe og sjekket på loftet, og han anså at takstolene var selvbærende på den seksjonen.
Takk for svaret @justusandersson . Jeg har et oppfølgingsspørsmål. Jeg vurderer å bygge sammen karnappene på overetasjen, men jeg lurer litt på om man må dimensjonere om bjelkene i det tilfellet?
Jeg har litt vanskelig for å bedømme det kun med hjelp av denne tegningen. Det er vel først og fremst karnappens gulv som er et spørsmålstegn. Kan du ikke ta et bilde utendørs rett mot karnappene?
Det vanlige er at karnapp bæres opp av bjelker som er festet i gulvbjelkelaget og som stikker ut utenfor fasadelivet. Så tror jeg også at det er her. Det er ikke realistisk å skyte inn ekstra slike bjelker mellom de to karnappene, uten at man i så fall må kunne utnytte de eksisterende. Om dette er mulig, krever en beregning som i sin tur krever bedre og mer detaljerte tegninger, helst i plan.
Jeg vurderer å bygge sammen karnappene i overetasjen, men jeg tenker litt på om man må dimensjonere om bjelkene i det tilfellet?
Takk på forhånd!
usikker på hvordan du har tenkt å bygge sammen karnappene, men er det ikke rimelig at den korte veggen mellom karnappene er bærende og vanskelig å fjerne/flytte ut?
Usikker på om jeg forstår nøyaktig hva du mener. Jeg la med bjelkelagstegningen (K3) i et innlegg ovenfor. Der kan man se at man har satt nye "bjelkelagsregler" på tvers med det vanlige bjelkelaget for å bære opp karnappet.
Deretter på K6-tegningen ovenfor ser det ut som de har lagt 2 stk 5*200 bjelker ytterst i karnappet for å bære det opp?
Vet ikke om det er noe annet du kan se eller om du har tips til hvordan jeg kan gå videre?
usikker på hvordan du har tenkt å bygge sammen karnappene, men er det ikke rimelig at den korte veggen mellom karnappene er bærende og vanskelig å fjerne/flytte ut?
Ja, det er vel litt det jeg prøver å finne ut av, samtidig så er det jo ikke så langt som den skal flyttes ut og avlastes i så fall tenker jeg. Det er så utrolig vanskelig å få tak i en konstruktør som vil ta på seg slike oppdrag, så derfor prøver jeg å finne ut av grunnene først.
Bjelkelagstegningen (K3) viser hvordan gulvbjelkene som bærer opp karnappene ligger vinkelrett mot øvrige gulvbjelker og fungerer som en konsollkonstruksjon. Det absolutt beste ville være om du kan komplettere med slike bjelker i mellomrommet mellom karnappene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.