Hei, vi vurderer å fjerne veggen mellom stue og spisestue.
I dag er det en åpning med skyvedører. Jeg har vedlagt originaltegningen. Hvordan ser jeg om veggen er bærende?

• Plantegning med markert vegg mellom stue og spisestue. Viser romfordeling, dører og trapp. Vurdering av bærevegg.
B BrommaBo skrev:
Hei, vi vurderer å fjerne veggen mellom stue og spisestue.
I dag er det en åpning med skyvedører. Jeg har vedlagt originaltegningen. Hvordan ser jeg om veggen er bærende?
Det er ikke alltid så lett.
Men om det er et vanlig trehus, ingen overetasje og takstolene går i samme retning som veggen, så er det ganske usannsynlig.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det er ikke alltid så lett.
Men om det er et vanlig trehus, ingen overetasje og takstolene går i samme retning som veggen så er det rett usannsynlig.
Takk, det finnes en loft og takstolene går i samme retning som veggen.

Veggen kan likevel være støttende for ytterveggen.

Centano Centano skrev:
Vegggen kan dog være støttende for ytterveggen.
Mjo, ingenting kan egentlig utelukkes. Særlig hvis det er et gammelt hus med tidligere ombygginger.

Men det ville være en uvanlig konstruksjon hvis det er en vanlig tre-villa.

Der pleier man å bygge takstoler + yttervegger som er de bærende elementene. Av og til kan en hjertvegg være nødvendig, men den går jo da langs med huset.

Det ser ut til å være et hus fra Stockholms stads småstugobyrå. Byggeår 1936 burde for disse husene innebære reisverk, ikke planke, og da bør ikke veggen være bærende. Vet du om du har reisverksvegger eller plankevegger? Har du sjekket med Stadsbyggnadskontoret om de har flere tegninger?

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Takk alle, jeg har nå begynt å rive og veggen er ikke bærende.

det jeg nå tenker på er om jeg skal beholde en bit oppe. Vil at det skal være mer åpent men ikke som et stort rom. Tenkte å beholde samme høyde som på bildet.

hvordan ville dere gjort det?

• Interiørbilde av pågående renovering med delvis revet vegg. En spiseplass med lamper og bilder i bakgrunnen, og en lysekrone i taket.
  • Pyntet spisestue med hvit bord, ulike stoler, hengelampe, bokhylle og stor vindu; åpening inn til stue med svingstol og solslys.
Eget tycke og smak, jeg synes det er sjarmerende å kunne se hvordan et gammelt hus har forandret seg og ville spart en bit.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.