Hei!

Vi kjøpte nylig et hus bygget i 2005. Besiktigelsesrapporten så bra ut.

Var ute og ordnet i går og ble oppmerksom på hvordan balkongkonstruksjonen ser ut. Jeg mangler grunnleggende kunnskap om byggkonstruksjon, men for mine utrente øyne ser det ikke riktig ut.

Skal ikke balkongens "ramme" hvile på stolpene? Stolpene står på støpte pilarer med beslag. Nå ser det ut som at rammen kun henger i noen skruer? Sjekket i sluttrapporten, og der nevnes det ingenting om feil konstruksjon.

Kan dere hjelpe meg å forstå om dette er korrekt og i så fall hvordan?

• Bilde av en balkongkonstruksjon der trebjelker er festet med metallbeslag til en hvitmalt stolpe, som står på støpte fundamenter.
  • En hvit balkong med vertikale trepaneler. Rammen ser ut til å hvile på skruer, ikke direkte på stolpene som står på støpte fundamenter med beslag.
  • Bilde av en balkongkonstruksjon hvor balkongrammen ser ut til å henge fra veggen uten direkte støtte fra stolpene, som står på støpte fundamenter.
  • Balkongkonstruksjon med trebjelker sett nedenfra, hvor bjelker er montert på stolpe med beslag. Bakgrunnen viser en overskyet dag med trær i horisonten.
  • Bilde av en balkongkonstruksjon der trebjelker hviler på en hvit stolpe festet med beslag. Bakgrunnen har panelerte vegger.
Ser unektelig merkelig ut. Hadde jeg aldri gjort selv men kan ikke uttale meg om det er tilstrekkelig bra.
Har jo i alle fall holdt i 20 år.....

K Kane skrev:
Ser unektelig merkelig ut. Hadde jeg aldri gjort selv men kan ikke uttale meg om det er tilstrekkelig bra. Har jo i alle fall holdt i 20 år.....
Da er det ikke bare jeg som synes det ser merkelig ut.

Venter på samtale fra besiktigelsesmannen. Han kan kanskje bringe klarhet i konstruksjonsprosessen.

• Liker
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ser unektelig merkelig ut. Hadde jeg aldri gjort selv men kan ikke uttale meg om det er tilstrekkelig bra.
Har jo i alle fall holdt i 20 år.....
Hadde absolutt ikke gått ut på den balkongen før man vet mer.

At det har holdt i 20 år innebærer jo bare at konstruksjonen holder seg selv. Det innebærer ikke at det orker med last.

Nei av hva man kan se på bildene så ser det ikke bra ut i det hele tatt. Man har vært lat for å få en godt forankret rekkverksstolpe på balkongen. Eller bare tenkt feil.

Avvent hva besiktigelsesmannen sier men jeg hadde ikke beveget meg der.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Ville absolutt ikke ha gått ut på den balkongen før man vet mer.

At det har holdt i 20 år betyr jo bare at konstruksjonen holder seg selv. Det betyr ikke at den tåler last.

Nei, av det man kan se på bildene så ser det ikke bra ut i det hele tatt. Man har vært lat for å få en godt forankret rekkverksstolpe på balkongen. Eller bare tenkt feil.

Avvent hva takstmannen sier, men jeg hadde ikke beveget meg der.
Takstmannen syntes ikke det så spesielt rart ut. Han sa at han fra bildene ikke kunne se om den var festet, men selv om den ikke var det så "sitter det solide skruer fra vinkeljernene inn i stolpene"??

Tenker på hvordan og om jeg kan ta dette videre? Jeg mangler fagmannsmessig kunnskap om byggkonstruksjon. Takstrapporten sa at balkongen var ok (dvs. Ingen merknad).

Kan det være en skjult feil?

Stefan_Olsson Stefan_Olsson skrev:
Kan det være en skjult feil?
Da det er lett synlig med det blotte øyet kan det nok ikke anses som en skjult feil. Feil kan det så klart være uansett.

• Liker
Kardan79 og 2 andre
  • Laddar…
Nei det kanskje ikke er noe fare men jeg skulle ønske å få en uttalelse fra noen som kan.

Jeg kunne tenke meg å på bifintliga stolper skru en 45x70 bit (eller nå hvilken bredde stolpen har) som støtter under regelen og forankres med ordentlige skruer.

E esortho skrev:
Da det er enkelt synlig med det blotte øyet, kan det nok ikke ses som skjult feil. Feil kan det så klart være uansett.
Ja, blir jo vanskelig med skjult feil når det er så tydelig....

Merkelig byttet derimot, enklere og billigere å bare dra et par kraftige skruer gjennom rammen inn i stolpen. Enda bedre om man har hakket ut stolpen så rammen hviler direkte på den.

Ytterstolpene er lette å utbedre, men vanskeligere å komme til de indre. Finnes sikkert noen her som kan gi tips.

Jeg hadde dratt og kjøpt et par trykte stolper og kile inn under rammen på innsiden og dratt i et par treskruer på ytterstolpene så lenge.

K
Stefan_Olsson Stefan_Olsson skrev:
Hei!

Vi kjøpte nylig et hus bygget i 2005. Inspeksjonsrapporten så bra ut.

Var ute og jobbet i går og ble sittende å kikke på hvordan balkongkonstruksjonen ser ut. Jeg mangler grunnleggende kunnskap om byggkonstruksjon, men for mine utrente øyne ser det ikke riktig ut.

Skal ikke balkongens "ramme" hvile på stolpene? Stolpene står på støpte fundamenter med beslag. Nå ser det ut som at rammen bare henger i noen skruer? Sjekket slutinspeksjonsrapporten og der nevnes det ingenting om feilkontruksjon.

Kan dere hjelpe meg å forstå om dette er korrekt og i så fall hvordan?
Nåntuna backe i Uppsala? Ser sånn ut.
JM som har bygget området.
Mange "spesialiteter", ifølge det jeg har fått beskrevet (slektning som bor der).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.