Hei!
Jeg skal isolere vår kalde garasje. I dag består veggen av stående 45x90-stendere og liggende panel utenpå. Jeg skal isolere fra innsiden. For å få til en luftspalte tenkte jeg å bygge "rammer" mellom hver stender av 25x38-lekter og sette vindsperreduk. Innenfor vindsperren 95mm isolasjon, og så tenkte jeg å bygge på eksisterende stendere ved å skru fast 25x48-lekter på hver stender. Deretter kun 11mm OSB-plater som innersjikt siden det skal bli et verksted.
Mitt spørsmål er: er det nok å skru OSB-platene i lektene på hver stender med 28mm skruer? Eller bør man ha lange skruer for å skru gjennom lektene og inn i selve stenderen? Jeg tenkte å feste lektene på stenderen med 80mm skruer cc 400.
Takk på forhånd!
Eli
Jeg skal isolere vår kalde garasje. I dag består veggen av stående 45x90-stendere og liggende panel utenpå. Jeg skal isolere fra innsiden. For å få til en luftspalte tenkte jeg å bygge "rammer" mellom hver stender av 25x38-lekter og sette vindsperreduk. Innenfor vindsperren 95mm isolasjon, og så tenkte jeg å bygge på eksisterende stendere ved å skru fast 25x48-lekter på hver stender. Deretter kun 11mm OSB-plater som innersjikt siden det skal bli et verksted.
Mitt spørsmål er: er det nok å skru OSB-platene i lektene på hver stender med 28mm skruer? Eller bør man ha lange skruer for å skru gjennom lektene og inn i selve stenderen? Jeg tenkte å feste lektene på stenderen med 80mm skruer cc 400.
Takk på forhånd!
Eli
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Om det er det eneste du har så kjør på. Ellers er vel skivskruv det beste.
Takk for svar! Jo jeg har 28mm sponplugg, jeg lurer mest på dybden, de vil jo bare feste i 25mm lekten oppå bjelken, eller om jeg skal skaffe lengre skruer som går gjennom lekten inn i bjelken.
Sist redigert:
E elikaufman skrev:
Jeg hadde personlig valgt å ikke legge fullt så mye arbeid i å skru lekt (80mm skrue cc 400mm). Isteden hadde jeg i hvert fall til en viss grad skruet OSBen med skruer som rekker inn i reglene (kanskje med 4,2x55-65mm). 25x38-lekten risikerer å sprekke en del. Særlig på de reglene der to plater møtes. Derfor hadde jeg foretrukket å sette noen skruer gjennom OSB og lekt, inn i reglene.E elikaufman skrev:
Platene vil dog neppe falle ned av seg selv med den løsningen du beskriver.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Räcker det att putsa över
Fasad -
Räcker det med gråvattenfilter vid sommarvatten??
Vatten & Avlopp -
Måla innervägg: Bredspackla, måla eller räcker det att slipa?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva kök - Vatten - Räcker det att stänga av med Ballofix?
Kök -
Behöver betongen lagas eller räcker det att putsa?
Fasad