Hei!

Jeg bor i en gruppe med tomannsboliger der alle husene har samme utforming. I vårt hus valgte imidlertid den første eieren å ikke ha en kjøkkenøy, men i stedet kjøleskap og fryser i en "søyle" i kjøkkenet der de andre har sin kjøkkenøy.

Jeg vil nå selv bygge en kjøkkenøy og lurer på om veggen er bærende. Min nabo var i en lignende situasjon for 7 år siden og gjennomførte rivingen, så med tanke på at husene våre er identiske tror jeg ikke det er noen risiko, men jeg vil uansett spørre.

• Plantegning av første etasje i et rekkehus, med en kjøkkenøy markert i rødt nær kjøleskap og fryser, kjøkken og flere rom vises.
  • En innendørs vegg mellom stue og kjøkken i et hus med parkettgulv, med et møbel dekket av et teppe nær ved. Veggen vurderes for riving.
  • En kjøkkenvegg med utstikkende kontakter og ujevn veggmaleri, der en hylle eller en enhet tidligere var plassert. Trepanel på gulvet.
  • Tegning av et tverrsnitt av et hus med etikett "SEKTION A-A", viser et toetasjes hus med tak og detaljerte mål.
Veggen ser for klen ut til å være bærende. Dessuten er det ingen antydninger fra plantegningen om at veggen skulle være del av noe bærende system.

Jeg ville:
- Undersøke om man kan se om det finnes noen bærende elementer som er koblet ovenpå veggen, for eksempel en søyle eller en takstol som er skjøtet der (sannsynligvis ikke).
- Sjekke hvordan veggen er bygget opp ved å skru av noen plater. Er veggen laget av 45x70 eller stålregler, så er den med stor sannsynlighet ikke bærende.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
A a_w skrev:
Er veggen laget av 45x70 eller stålstendere, så er den med største sannsynlighet ikke bærende.
Bra tenkt. Men, jeg har en bærende vegg med 45x70........

• Liker
SvanteC og 1 annen
  • Laddar…
ok, gitt at det ville være 45x45 er det en tydelig indikasjon på at det kun dreier seg om en ikke-bærende vegg?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja absolutt, det er en tydelig indikasjon. Jeg ville sovet rolig.

• Liker
igelkatten
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bra tenkt. Men, jeg har en bærende vegg med 45x70........
Absolutt, 45x70 kan være bærende. Men man pleier å unngå å gjøre vegger i "moderne" hus bærende med denne typen virke, det holder at man borer inn en pex-slange med 30 mm hull, så har man allerede mistet en stor del av bæringen i en regel.

• Liker
igelkatten
  • Laddar…
A a_w skrev:
Absolutt, 45x70 kan være bærende. Men man pleier å unngå å lage vegger i "moderne" hus bærende med denne typen trevirke, det er nok at man borer inn en pex-slang med 30 mm hull, så har man allerede mistet en stor del av bæreevnen i en regel.
Foreløpig står huset oppe, bygget i 1990. c/c 400 på reglene i den bærende veggen.

BirgitS
I igelkatten skrev:
Jeg bor i en gruppe med tomannsboliger der alle husene har samme utførelse. I vårt hus valgte dog den første eieren å ikke ha en kjøkkenøy, men kjøleskap og fryser i en "søyle" i kjøkkenet der de andre har sin kjøkkenøy.

Jeg vil nå selv bygge kjøkkenøy og lurer på om veggen er bærende. Min nabo var i en liknende situasjon for 7 år siden og gjennomførte rivningen, så med tanke på at våre hus er identiske tror jeg ikke at det er noen risiko, men jeg vil likevel spørre.
I hvilken retning går mønet?
Det er det som avgjør om vegger opp-ned eller høyre-venstre på plantegningen kan være bærende.

Har du noen bjelke i innertaket noe sted?
Har naboene med en kjøkkenøy det?

Slik ser det ut bak gipsen.

• Rammeverk med treverk og elektriske ledninger bak gipsvegg.
  • Vegginne med treverk og elektriske ledninger bak gips, med utsparinger for stikkontakter og isolasjon nederst.
Beklager, jeg leste slurvete. Ja det går en bjelke ved den grønne streken

• Plantegning med et grønt merket område som viser hvor en bjelke går. Rom med kvadratmetere angitt inkludert kjøkken og bad.
Sist redigert:
I igelkatten skrev:
Beklager, jeg leste slurvete. Ja, det går en bjelke ved den grønne streken
Mønet går rett gjennom huset.

Det ser ut som at de har bygget innertaket med gips før de bygde veggen det gjelder. Dette er en til indikasjon på at den ikke er bærende.

• Liker
igelkatten
  • Laddar…
A a_w skrev:
Det ser ut som at de har bygd innertaket med gips før de bygde veggen i spørsmål. Dette er en til indikasjon på at den ikke er bærende.
Det stemmer, innertaket er gjort før veggen ble satt opp

BirgitS
I igelkatten skrev:
Unnskyld, jeg leste slurvete. Ja, det går en bjelke ved den grønne streken
Da er det trolig den veggen som er bærende, dvs. bærer opp bjelkelaget for etasjen ovenfor. Ikke trolig at det er noe bærende i veggene rundt kjøleskap og fryser.

• Liker
igelkatten
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.