Åpnet opp en vegg på kjøkkenet ned til stenderne og vil fjerne også dem. Har bestemt meg for at denne veggen ikke er bærende, men lurer på om dere andre ser noen indikasjoner på at den skulle være det? Forstår at det er vanskelig å svare på uten en konstruksjonstegning (som jeg ikke har) men dere som er mer erfarne ser definitivt ting som jeg ikke ser.

Slik tenker jeg:
Glippene mellom stenderne og toppsvillen burde indikere at det ikke forekommer last på stenderne unntatt fra toppsvillen
Det har blitt frest ut ganske store spor i en av stenderne for å trekke kabel til en termostat som satt på veggen.
Ulike aldre på stenderne, noe som indikerer at det har blitt bygget på over tid.
Veggåpning med synlige trepaneler og reglar med spor etter kabelføring, antydning til ulik trealder og gliper mellom hammarband og reglar. Åpen vegg i kjøkken med synlige trestendere, noen med spor for ledninger; viser konstruksjonsdetaljer og en blå kasse på gulvet. Veggåpning i kjøkken med synlige trestendere og ledninger, viser ubehandlet treverk, tapet med blomstermønster og takpanel i tre. Trebjelke i et kjøkken med synlige sprekker i takkledningen, skaper usikkerhet om bærende evne. Lys grå skap i bakgrunnen. Veggåpning med synlige trestendere og takpanel, noen stendere har spor for kabel. Diverse trestrukturer viser ulik alder og byggemåte. En åpen vegg i et kjøkken viser en trestender med glipper mellom stenderen og en horisontal bjelke. Trebjelke med gliper mellom hodeplate og vegg, viser reglar og utskjering for kabellegging i kjøkkenvegg. Närbild på en del av en träregel i ett utrymme under renovering, med synliga glipor och spår. En nærbilde av en trestender med utskårne spor og spikerhull, omgitt av et kjøkkenmiljø med skap og verktøy i bakgrunnen. Veggåpning med synlige treverk, inkludert reglar og hammarband, med tegn på ulike alder og utskjærte spor for kabler.
Hva tror dere?

• Liker
multix
  • Laddar…
Ikke mye som taler for at den er bærende, men tegninger er mye bedre enn bilder når man skal vurdere det! Man må kunne se helheten. Vegger inngår i husets bærende system. Jeg unngår å vurdere om de er bærende eller ei ut fra hvordan de ser ut.

• Liker
multix og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ikke mye som taler for at den er bærende, men tegninger er mye bedre enn bilder når man skal vurdere det! Man må kunne se helheten. Vegger inngår i husets bærende system. Jeg unngår å vurdere om de er bærende eller ikke ut fra hvordan de ser ut.
Høres klokt ut. Er ikke der akkurat nå og kan tegne det i målestokk, men ville plantegningen hjelpe noe? Veggen på bildet er ringet inn i plantegningen. Trengs mer nøyaktig tegning får jeg komme tilbake :) Huset er 1.5 etasje med saltak fra venstre til høyre og vegger i blåbetong. Hele stuen er en utbygging så det påvirker ikke originaldelen av huset.

Badet er bygd ut i venstre retning og snekkeren nevnte at den veggen var bærende, så den forsterket de opp med en limtrebjelke når den ble flyttet.

Plantegning av en ett og halvt plans hus med sadeltak, viser kjøkken, rom, stue og bad. En vegg nær kjøkkenet er markert med en rød sirkel.

• Liker
multix
  • Laddar…
Enda en meglertegning (sukk)! Den innringede veggen kan rimeligvis ikke være bærende, men det går ikke an å forstå bæresystemet med ledning av "tegningen". Vil du vite hvilke vegger som virkelig er bærende kreves mer informasjon. En av de viktigste opplysningene er alltid byggeår.

• Liker
anaitis og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.