T
Hei!
Har tenkt å fylle trebjelkelaget i gangen med EPS betong for så å legge 17mm gulvvarme og deretter flytsparkle dette.

Spørsmålet er da man ikke vil bruke mer enn nødvendig (av rene økonomiske årsaker) hvor tynt lag kan man ha men at det fortsatt skal klare bæringen?
Deretter er spørsmålet om man kan bruke 12mm, 18mm eller 22mm sponplategulv som blindbunn (holder det med 12mm)?

L
Mer info trengs
Hva finnes under hallen, hvor lang er den, hvilken retning går bjelkelaget, en skisse av hvordan det ser ut
med dine tanker, så vil det komme svar på forumet.

tommib
Hva er det som skal være tynt? Flytsparkelen eller EPSen?

Hvis det er et økonomisk spørsmål ville jeg droppet EPS helt og lagt sporede gulvsponplater i stedet. Hvis du har mer tid enn penger kan du frese sporene selv i vanlig gulvspon. Dekning over sløyfene avgjøres av sløydimensjon og hva du skal legge på, samt din toleranse for "stripete" gulv.

• Liker
Snabelhund
  • Laddar…
T
Takker for raskt svar!
Det er en større hall (altså ikke inngangshallen). bifogar en bild på hvordan jeg har tenkt. håper den hjelper....?
Det er EPS som jeg vil ha så tynn som mulig, men selvfølgelig ikke sånn at det er noen risiko...

• Diagram over gulvstrukturen for en hall, med spesifikasjoner for EPS, isolasjon, flytsparkel med vannbåren gulvvarme, og konstruksjon med bjelker.
L
Du må si hva som finnes under det gulvet, det har med bæreevnen å gjøre.

Edit kjeller under, finnes det vegger under bjelkelaget?

T
Kjeller er det som er under, glemte å skrive det...

tommib
Hva er poenget med EPSen? Hvorfor ikke bare skruelimt gulvspon som du flyter på? Om du vil holde nede høyden kan du felle ned gulvsponet mellom bjelkene. Siden det ikke er et våtrom er det jo ikke livsviktig at det blir helt stivt. Hva skal du ha for overflatesjikt på?

T
Jeg skal ha klinker.
Det du sier at legge gulvspon mellom bjelkene var den tanken som jeg hadde først. Men trodde ikke at det skulle bli tilstrekkelig stivt/ at det finnes risiko for at flytsparkelen sprakk ved bjelkene?

tommib
Armer, det må du uansett gjøre. Jeg vet faktisk ikke om det blir tilstrekkelig stumt men hvorfor skulle det bli bedre med EPS mellom bjelkene?

Det blir veldig tungt. Med 5 cm EPS betong og 2 cm flytsparkel blir det en egenvekt rundt 1,2 kN/kvm. 45x220 bjelker er i kleneste laget.

T
Sant... burde jo ikke være noen forskjell xD

Kjører nok på dette, kortler cc 300mm mellom stenderne (rekker 45x70?) og legger på sporede sponplater. Deretter freser jeg ut i stenderne (slik at gulvvarmeslangen kommer ned. legger på gulvvarmeplate (om det trengs?), deretter armeringsnett og så flytesparkel (hvor mange mm skal det være over platen/slangen når det ikke er våtrom?)

Dere skal ha stor takk for deres hjelp!

Veldig tungt?
Nå har jeg ikke tørrvekten på eps i hodet, men en sekk veier 17kg og rekker til 5cm over en kvm, så tilsetter man vann, men noe av dette fordamper vel. Sparkel pleier å være 17/kg/kvm/cm, så tørrvekten blir rundt 50kg/kvm for totalt 7cm MEN da har du en samarbeidende konstruksjon.

Tror konstruksjonen på eps i bjelkelag er ca 17cm eps og minst 20mm sparkel, så bør du ha minst 20mm sparkel over rørrøsseren, eller samme dekning som diameteren på slangen i hvert fall.

Når man legger sponplategulv mellom bjelkene, forsvinner sponplategulvets stivende egenskaper, så det finnes ingen leverandør som ville anbefale at man gjør det med mindre man for eksempel støper med selvbærende ROT-bruk, men da er det kanskje 40mm over slangen og trolig over gulvbjelkene.
Men det er mange som har gjort som du har tenkt og fått det til å fungere.

• Liker
Plattsättaren84 og 1 annen
  • Laddar…
T
Nino, så det du mener at man skal ha minst 17cm eps og deretter 40mm flytsparkel for å få en OK konstruksjon? Det blir jo i så fall en "formue" i flytsparkel...

T
Jo mer jeg tenker på det, desto mer føles det som om det er enklest å legge sporet sponplater og deretter flytsparkle. Men jeg skulle jo ønske å tjene inn de 22mm sponplate, for å få samme nivå som tilstøtende rom....

Ettersom du verken trenger ekstra isolasjon eller bæreytelse, føles både betong og flytsparkel overflødig.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.