Som oven lyder spørsmålet, Hvordan kan jeg vite om min spritpussete fasade er enstegsforseglet?
Huset fra 1897 original trepanel, på 1950-tallet revetert fasade.

Claes Sörmland
Året for pussingen tyder på at den kan ha blitt gjort tradisjonelt, dvs man spikret opp panel/vass eller annen armering og kastet mørtelen rett på. Senere kom teknikken med å spikre opp tykkere isolasjonsplater og kaste mørtelen på dem. Men luftspalte høres ikke ut som noen løsning for pussing av et gammelt hus på 50-tallet.

Når det gjelder pussfasade er det forskjell på ettstegs og ettstegstettet
Gamle hus har som Clas skriver ovenfor puss på sprø, stråmatte, pigger eller lignende og er i den forstand laget i ett steg, men kan puste.

Feilen som Myresjöhus m fl har gjort er å legge tette xps eller lignende som isolerende mellomsjikt og pussunderlag direkte på trestammen. Det gikk som kjent ikke så bra. Da ble den ettstegstettet.

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
Plankestammer hadde ofte en asfaltpapp på stammens utside, en såkalt förhydningspapp. I forbindelse med pussearbeid eller fasadeteppelinje brukte man gjerne en tettere underlagspapp. Det viktige er at pussingen og det som bærer den kan puste utover.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Vi har vass under. på tide å gjøre om den Iofs men fint å vite uansett. Tenkte å lage trepanel istedenfor :)

kulle
Det var jo synd :cry:

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Det var jo synd :cry:
hva da?

Gjetter at kulle mente at puss er pent ;) hvilket det er om det er helt og velstelt.

• Liker
kulle
  • Laddar…
70 år gammelt spritpuss i oransje er ikke veldig fint pluss at jeg bor i et skjærgårdsmiljø der stilen er gamle trehus for det meste.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
OK. Selv om det er mer arbeid og slit, så anbefaler jeg sterkt å da slå ned pussen, matten og eventuell spräckpanel for deretter å bygge et moderat tykt lag med isolasjon+panel. Da beholder takutstikk og lignende sine lengder og proporsjoner.

• Liker
Roger K og 2 andre
  • Laddar…
M MagHam skrev:
OK. Selv om det er mer arbeid og slit så anbefaler jeg sterkt å slå ned pussen, matten og eventuelt sprengpanel for deretter å bygge et moderat tykt lag med isolasjon+panel.
Da beholder takutstikk og lignende sine lengder og proporsjoner.
Åh fy. Mistenkte nesten det

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.