Kjære byggahusvenner!

Er på vei til å ta kontakt med en peisbutikk samt et frittstående murerfirma for å høre om muligheter for å endre vår åpne peis. Nedenfor er våre funderinger og resonnementer. (Bevisst at noen forslag kan være helt sprø, men da jeg kan null om peis-/skorsteinskonstruksjon skisserer uten begrensninger.)

Tar gjerne innspill fra dere forumet for å fange andre ideer, erfaringer med lignende prosjekt og eventuelle kontrollspørsmål jeg burde stille til firmaene.

##########################################################

Vi har en åpen peis med murt skorstein
som ser ut slik:

En mursteinspeis med hvitt pusset hette, lavt plassert ildsted; dekorert med røde og hvite lys, svart gnistfanger foran.

Mursteinsskorstein på et hus med skråtak dekket med takstein; grått og overskyet vær.

Selv om vi liker formen på peisen, misliker vi at ildstedet er så lavt plassert. Vi har lenge tenkt på å sette inn en innsats, men nølt da ilden ville bli enda mer ’usynlig’ enn den allerede er. Vi har undret oss på om det på noen måte er mulig å endre peisen slik at man kan få inn en innsats/ovn på en måte slik at ilden kommer høyere opp og da blir mer synlig. Da endre på en sikker måte slik at ikke skorsteinen raser rett ned i vår stue. Om dere har erfaring med lignende endringer så ville vi gjerne at dere kom på et hjemmebesøk slik at vi sammen kan snakke gjennom ulike mulige løsninger. Vi forutsetter at dere har forsikringer som dekker eventuelle ulykker/ras.

Om ingen løsninger kan finnes kan vi vurdere å rive skorstein og kupelokk og bare beholde fundamentet og installere ovn med premodul-skorstein eller lignende.

Litt bakgrunn:
Vi bor i et 1,5-plans hus fra 70-tallet.
Skorsteinen er murt og når opp til mønet.
Størsteparten av skorsteinen er over tak.
Skorsteinen er trykktestet for ca. 2 år siden.

Vi tror vi vil ha:
Innsatsen/ovnen i svart støpejern
Friskluftsinntak
Ev. varmelagringsfunksjon
Ev. vifte

Har skissert på noen ulike ideer (bare konseptuelle, ikke skala).

Alternativ1 – peiskuppel bevares/Nordpeis N36

Tegning av en skisse for en åpen peis med en ny innsats, hvor flammen er plassert høyere for bedre synlighet. Peisen har en vinklet kasseform.

Svart peisinnsats med flammende bål, plassert i mursteinsovn. Flammene gir et innbydende lys og varme til rommet.

Funderinger: noe usikker på hvordan sluttresultatet blir estetisk sett. Opplever at den vinklede peiskuppelen skaper utfordringer.

Alternativ 2 – riving av kupelokk/nedmuring av skorstein/Nordpeis Havanna

Skisse av en peis med en lav plassert ildsted i midten av en murvegg. Murverkets form gir en vinklet hette ovenfor.

En moderne, hjørnepeis med svarte dørkarmer i glass og varmt flammeinnsyn. Peisen er plassert i et lyst rom med flislagt gulv.

Funderinger: den løsningen som føles ’best’ og penest.

Alternativ 3 – riving av kupelokk/nedmuring av skorstein/

Skisse av mulig peisdesign med sirkulær innsats, fokus på synlig flamme gjennom glassdør. Tegnet konsept for høyere plassert peisinnsats.

Moderne vedovn med glassfront og synlige flammer, omgitt av steinbekledning. Designet for å forbedre synligheten og høyde av flammene i en peis.

Jeg synes det første eksemplet er triveligst og kanskje minst jobb. Bare å bytte ut ildstedsteinen med noe som mer matcher ovnen. Hvor effektivt det blir vet jeg ikke. Den murpussen lagrer nok ikke varme spesielt godt. Risikoen hvis du har et godt isolert hus, er at ovnen avgir mye varme som du må lufte bort. Jeg hadde nok latt bygge opp en ny eldstad som lagrer varmen bedre. Dyrere men triveligere varme.

Hei alle,

kort oppdatering.
Hjemmebesøket fra Eldabutiken resulterte i en uttalelse typ: 'alt er mulig'..
Etter en stunds ettertanke og fundering så besluttet vi oss for å ikke gjøre en slik der enkleste-billigste-løsning (som man ikke sjelden angrer), utmynnet til slutt i dette:

En nymontert peis med moderne innramming i et halvferdig rom, klar til testing og videre ferdigstillelse med maling etter herding.

Kompletterte med å installere rør og isolasjon i skorsteinen samt skorstenshuv.

Valgte å ikke sette friskluftstilkobling. Ba i stedet om å få en 80mm åpning gjennom veggen på ovnens bakside.
Inspirert ut fra artikkelen https://www.byggahus.se/varme/flytta-varme-huset tenkte jeg å eksperimentere med luftstyring/ventilasjon. Da både med innendørs-som friskluft, med og uten vifte.

Mureren ga klarsignal til å fyre allerede i dag, dagen etter siste puss, men jeg velger å vente et par dager/en uke så alt rekker å brenne noenlunde.
Deretter fyre ca 5 ganger før maling - så at malingen kan fylle eventuelle ørsmå krympesprekker.
Han opplyste også at det kan komme til å lukte fælt de første gangene.
På spørsmål om hvilken maling som man skal bruke syntes han at det duger med hvilken som helst bra vegg-/takmaling. Nå skal man jo riktignok lytte til fagfolk, men velger nok å dobbeltsjekke det før.

Kommer tilbake med oppdatering.

• Liker
Conorcccc og 4 andre
  • Laddar…
Stilig!

Litt utvannet takmaling så blir overflaten lik kalkmaling.

Hei.
Hvordan ble sluttresultatet etter maling?
Hva kostet arbeidet samt kaminen, og hvor mye gjorde dere selv?

Stor forskjell i oppvarming?
Fjernet dere spjeldet, har innsatsen et eget spjeld?

Vi vurderer også å bygge om vår åpne peis.
Mvh Tim

• Liker
Solar53
  • Laddar…
Hei,

Vi malte med beckers takfarge og synes det ble bra. Vi trenger dog å male igjen - sotet litt mye før vi lærte oss.

Riving, muring og kamin gikk på rundt 45 etter rot. Vi sto bare for bortkjøring av rivningsrestene. Må si at de som var her jobbet på skikkelig bra - så fikk mye for de fakturerte timene.

Synes den varmer bra - men opplever at spredningen kunne vært bedre. Tar drøyt en time før det blir pensjonisttemperert. Vi har riktignok åpen planløsning på ca 90 kvm i underetasjen, dessuten stikker første varmen så klart opp til overetasjen. Har et hull på baksiden hvor jeg har satt en datavifte som hjelper til.

Vi hadde tenkt å kjøre friskluftskanal men firmaet mente det var bedre å kjøre uten.

• Hvit peis med flammer, plassert i et hjørne av stue med parkettgulv. Ved siden av peisen står en vase og en vedholder med ved.
  • Liker
pzychedelix og 6 andre
  • Laddar…
Flott jobbet. Jeg er nysgjerrig på hvordan dere beregnet vekten og hvilken stein som ble brukt for å mure med? Er det samme stein rundt kassetten hele veien opp til taket? Jeg har en tanke om å bruke tegl så langt gulvet holder og deretter komplettere med leca eller lettbetong for utfylling oppover. Hvordan gikk samtalen med mureren og feieren om brannsikring med mer?

Av den gamle ovnen ble kun sidene som vendte ut mot rommet revet, så de sidene som vender mot veggene er brent hulltegl. Til de sidene som ble murt opp ble det brukt vanlige lecablokker, vil huske at det var standardmørtel han brukte.

Når det gjaldt brannsikring var fokuset mest på å holde korrekte avstander til brennbart samt følge retningslinjer om ventilasjonsgluggenes plassering og størrelse.

1000% sikker på at det aldri ble utført noen grundig bæreevne- eller vektberegning. Min gjetning er at han anslo at den nye løsningen i hvert fall ikke veide vesentlig mer enn den gamle.

Noen år senere så rev vi den murede skorsteinen (en annen lang historie) som ble erstattet med en i stål, kan jo trygt si at jeg var smånervøs når den skulle meisles ned - men ta i tre, det holdt og enn så lenge finnes det ikke en eneste sprekk eller lignende i steinen rundt kassetten.

• Liker
pzychedelix
  • Laddar…
Hei Nameloser
N nameloser skrev:
Av den gamle ovnen ble kun de sidene som vendte ut mot rommet revet, så de sidene som vender mot veggene er brunnet hulltegl. Til de sidene som ble murt opp ble det brukt vanlige lecablokker, vil minnes at det var standardmørtel han brukte.

Når det gjaldt brannsikkerhet var fokuset mest på å holde korrekte avstander til brennbart samt følge retningslinjer om ventilasjonsgluggenes plassering og størrelse.

1000% sikker på at det aldri ble utført noen nøyaktig styrke- eller vektberegning. Min gjetning er at han vurderte at den nye løsningen i alle fall ikke veide vesentlig mer enn den gamle.

Noen år senere rev vi den murede skorsteinen (en annen lang historie) som ble erstattet med en i metall, kan jo trygt si at jeg var litt nervøs da den skulle biles ned - men bank i bordet, det holdt og så langt finnes det ikke en eneste sprekk eller lignende i steinen rundt kassetten
N nameloser skrev:
Hei alle,

kort oppdatering.
Hjemmebesøket fra ildstedbutikken resulterte i en uttalelse typ: 'alt er mulig'..
Etter en stunds reflektering og fundering så besluttet vi oss for å ikke gjøre noen sånn der enkleste-billigste-løsning (som man ikke sjelden angrer), utmynnet til slutt i dette:

[bilde]

Kompletterte med å installere rør og isolasjon i skorsteinen samt skorstenshatt.

Valgte å ikke sette friskluftstilkobling. Ba istedenfor om å få en 80mm åpning gjennom veggen på ovnens bakside.
Inspirert ut fra artikkelen [lenke] tenkte jeg å eksperimentere med luftstyring/ventilasjon. Da både med innendørs-som friskluft, med og uten vifte.

Mureren ga klarsignal til å fyre allerede i dag, dagen etter siste pussing, men jeg velger å vente et par dager/én uke så alt rekker å tørke noenlunde.
Så fyre ca 5 ganger før maling - så malingen kan fylle eventuelle hårfine krympesprekker.
Han opplyste også at det kan komme til å lukte vondt de første gangene.
På spørsmålet om hvilken farge man skal bruke mente han at det duger med hvilken som helst bra vegg-/takfarge. Nå skal man riktignok lytte til yrkesmenn, men velger nok å dobbeltsjekke det før.

Kommer tilbake med oppdatering.
Hei Nameloser,
Ble jo kjempefint! Vi står foran en lignende problemstilling da vi vurderer å mure om vår åpne peis på vårt sommersted utenfor Falkenberg og vi leter nå etter murere og har også kontaktet Elda-butikken. Jeg lurer på hvilken murer dere brukte? Får inntrykk av at dere er fornøyde med jobben og om jeg tolker det riktig bor dere i Halland. Takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.