1.838 lest ·
9 svar
2k lest
9 svar
Enda ett spørsmål om bærende vegg eller ikke
Hei på dere.
Mitt første innlegg. Vi kjøpte et rekkehus forrige uke og tenkte at vi like gjerne begynner med oppussing.
Tanken er å bygge ut kjøkkenet litt inn i v-stuen. For å gjøre det så trenger vi å slå ned den ene siden av inngangen til kjøkkenet.
På bildene vises det hva jeg vil rive ned. Det er der jeg har tatt bort gipset (venstre side pluss regelen over åpningen).
Men når jeg har tatt bort gipset, ser man at det ser ut til å være en bjelke der.
På et annet bilde ser man en bjelke i stuen, og den vet jeg er bærende og at den går midt i huset. Den bjelken er 100mm, men den "bjelken" som er ved kjøkkenet er 45mm og sitter på vanlige 45x70-regler. Tør man ta ned den, hvor mange bærende bjelker kan det finnes i et rekkehus.
Takknemlig for svar.
Mitt første innlegg. Vi kjøpte et rekkehus forrige uke og tenkte at vi like gjerne begynner med oppussing.
Tanken er å bygge ut kjøkkenet litt inn i v-stuen. For å gjøre det så trenger vi å slå ned den ene siden av inngangen til kjøkkenet.
På bildene vises det hva jeg vil rive ned. Det er der jeg har tatt bort gipset (venstre side pluss regelen over åpningen).
Men når jeg har tatt bort gipset, ser man at det ser ut til å være en bjelke der.
På et annet bilde ser man en bjelke i stuen, og den vet jeg er bærende og at den går midt i huset. Den bjelken er 100mm, men den "bjelken" som er ved kjøkkenet er 45mm og sitter på vanlige 45x70-regler. Tør man ta ned den, hvor mange bærende bjelker kan det finnes i et rekkehus.
Takknemlig for svar.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Den er bærende ellers så ville man ikke lagt en stående regel over åpningen. Siden åpningen er så liten trenger man ikke en monsterbjelke som i stuen.
Takk for svarB bossespecial skrev:
så kjedelig. Da kan vi nok ikke fortsette med veggskap på den siden av kjøkkenet.
Og vi som allerede har bestilt kjøkken
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det trenger ikke være så vanskelig å få på plass en litt større bjelke og forlenge åpningen litt så dere får det som dere vil ha det. Men det må gjøres en byggemelding for dette inngrepet.
Da får vi se på den løsningen. Tanken var jo å fortsette med veggskap, men det fungerer ikke når man har en bjelke i veien.B bossespecial skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Kommer det til å være noe mellomrom mellom skap og tak. Antar at det er en innredet overetasje over?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Akkurat, at man bytter den ut mot en ny lengre bjelke som går til veggen. Den kan være i tre eller stål. Deretter kan du fjerne de vertikale stendere.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.183 innlegg
Trenger man da ikke å ha en høyere og/eller bredere bjelke når den skal bli lengre?B bossespecial skrev:
corba11:
Så er det jo bra å tenke på at alle inngrep i bærende konstruksjoner innebærer at man må sende inn en byggemelding til kommunen, hvilket normalt stiller visse krav på at man kan vise beregning av dimensjoner etc.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det får man regne på, men det trenger ikke alltid innebære at den nye bjelken blir veldig mye større.BirgitS skrev:
Trenger man da ikke ha en høyere og/eller bredere bjelke når den skal bli lengre?
corba11:
Så er det jo bra å tenke på at alle inngrep i bærende konstruksjoner innebærer at man trenger å sende inn en byggemelding til kommunen hvilket normalt stiller visse krav på at man kan vise beregning av dimensjoner etc.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Ännu en fråga om att anlägga uppfart
Grund & Markarbeten -
Ännu en fråga om asbest rörisolering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om trall, spännviddstabell
Altan & Uteplats -
Ännu en fråga om asbest i innertak!
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om biledare som jord, 16mm2 kabel....
El