Hei på dere.

Mitt første innlegg. Vi kjøpte et rekkehus forrige uke og tenkte at vi like gjerne begynner med oppussing.
Tanken er å bygge ut kjøkkenet litt inn i v-stuen. For å gjøre det så trenger vi å slå ned den ene siden av inngangen til kjøkkenet.
På bildene vises det hva jeg vil rive ned. Det er der jeg har tatt bort gipset (venstre side pluss regelen over åpningen).
Men når jeg har tatt bort gipset, ser man at det ser ut til å være en bjelke der.
På et annet bilde ser man en bjelke i stuen, og den vet jeg er bærende og at den går midt i huset. Den bjelken er 100mm, men den "bjelken" som er ved kjøkkenet er 45mm og sitter på vanlige 45x70-regler. Tør man ta ned den, hvor mange bærende bjelker kan det finnes i et rekkehus.
Takknemlig for svar.

• Byggeområde med delvis fjernet vegg til kjøkkenet, eksponert bjelke, rotete gulv og verktøy i et rom under renovering.
  • Bilde av et kjøkken under renovering med en synlig trebjelke i taket, fjernede gipsplater, og materialer stablet på gulvet.
  • Revne vegger ved kjøkkeninngang, delvis avdekket bjelke over åpningen. Veggene har synlig slitt gips og en stikkontakt ved siden av.
Den er bærende ellers så ville man ikke lagt en stående regel over åpningen. Siden åpningen er så liten trenger man ikke en monsterbjelke som i stuen.

B bossespecial skrev:
Den er bærende ellers så ville man ikke lagt en stående regel over åpningen. I og med at åpningen er så liten trenger man ikke et monster til bjelke som i stuen.
Takk for svar
så kjedelig. Da kan vi nok ikke fortsette med veggskap på den siden av kjøkkenet.
Og vi som allerede har bestilt kjøkken

Det trenger ikke være så vanskelig å få på plass en litt større bjelke og forlenge åpningen litt så dere får det som dere vil ha det. Men det må gjøres en byggemelding for dette inngrepet.

B bossespecial skrev:
Det trenger ikke være så vanskelig å få på plass en litt større bjelke og forlenge åpningen litt så dere får det slik dere vil ha det. Men det må gjøres en byggemelding for dette inngrepet.
Da får vi se på den løsningen. Tanken var jo å fortsette med veggskap, men det fungerer ikke når man har en bjelke i veien.

Kommer det til å være noe mellomrom mellom skap og tak. Antar at det er en innredet overetasje over?

B bossespecial skrev:
Kommer det finnes noe mellomrom mellom skap og tak. Antar at det er en innredet overetasje?
Ja, det stemmer at det er innredet overetasje.
Mener du så fall at jeg skal fortsette med den "balken" hele veien og så fjerne resterende stendere?

Akkurat, at man bytter den ut mot en ny lengre bjelke som går til veggen. Den kan være i tre eller stål. Deretter kan du fjerne de vertikale stendere.

BirgitS
B bossespecial skrev:
Precis, att man bytter ut den mot en ny lengre bjelke som går til veggen.
Trenger man da ikke å ha en høyere og/eller bredere bjelke når den skal bli lengre?

corba11:
Så er det jo bra å tenke på at alle inngrep i bærende konstruksjoner innebærer at man må sende inn en byggemelding til kommunen, hvilket normalt stiller visse krav på at man kan vise beregning av dimensjoner etc.

BirgitS BirgitS skrev:
Trenger man da ikke ha en høyere og/eller bredere bjelke når den skal bli lengre?

corba11:
Så er det jo bra å tenke på at alle inngrep i bærende konstruksjoner innebærer at man trenger å sende inn en byggemelding til kommunen hvilket normalt stiller visse krav på at man kan vise beregning av dimensjoner etc.
Det får man regne på, men det trenger ikke alltid innebære at den nye bjelken blir veldig mye større.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.