Hei!

Jeg er ny her i forumet, men jeg leser mye her og beklager at mitt svensk ikke er det beste.

Jeg har 2 ruller diffusjonsåpen vindsperreplast igjen, og jeg vil at luft/vind ikke skal komme inn i huset. Vi pusser opp et lite hus (55m²) og veggen er:

| 15mm rupanel | 100mm sagflis | 20mm gammel fasade | 50mm mineral isolasjon | vindsperre | fasade |

Jeg vil legge på nå den rupanel:
| diffusjonsåpen vindsperreplast | 20mm luft | 20mm Perlestaff |

Jeg har byttet alle vinduene til 3-lags. Synes dere det går bra med diffusjonsåpen vindsperreplast på innsiden?

Takk på forhånd for svarene!

Ribiku

Hva heter det materialet som er "diffusjonsåpen vindtett plastfolie"? Spontant synes jeg at materialet på innsiden burde være mer diffusjonstett.

J justusandersson skrev:
Hva heter det materialet som er "diffusjonsåpen værbeskyttende plastfolie"? Spontant synes jeg at materialet på innsiden burde være mer diffusjonstett.
Hei Andersson,

takk for at du svarer. Det er riktig, hvis man bygger nytt, men nå finnes ingen sperre og isolasjonen er ikke mye. Men jeg vet ikke om det fungerer at luften ikke kondenserer i veggen hvis man bygger slik jeg mener.

Jeg vet ikke om jeg kan vise produktet her direkte, men hvis man søker på Vindsperrefolie i Google, der finner man produktet direkte.

Takk! MVH

Mario

En tommelfingerregel er at diffbremsen på innsiden skal være minst 5 ganger tettere enn den på utsiden. Så spørsmålet er om vindsperrefolien har 5 ganger høyere dampgjennomgangsmotstand enn vindtetten?

useless useless skrev:
En tommelfingerregel er at diffsperren/diffbremsen på innsiden skal være minst 5 ganger tettere enn den på utsiden.
Jeg har sett hva det fører til å bryte mot dette.
En fyr bygde huset sitt, og prøvde å gjøre det "miljøvennlig".
"Villmarkspanel" ytterst, luftspalte, utegips, 145 mm celleuloseisolering.
Noe plastfolie skulle det jo ikke være. Så rakk han ikke å sette opp innerpanelet...
Etter ett år tittet han bak celleuloseisoleringen: Utegipsens innside var flekkvis svart av mugg :(

Hei igjen,

takk for alle svar! Jeg bruker bedre en aldersbestandig byggfolie, men da må jeg plastre hele rommet eller? Gulv og tak mener jeg? Eller bedre man bare plastre vinduskarmen, så ingen vind trenger inn der.

Takk og mvh

Ribiku

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.