jeg tenkte bruke min dyckertpistol for å spikre fast veggpanel på innsiden av min innglassede utestue.

biltemas dyckert er elforzinket.

vil det funke eller vil dyckerten ruste og vises på panelet?

Ja, om du ikke har varme der om vinteren, så vil spikeren over tid ruste.

Eti..

ok nei ingen varme

får sjekke om det finnes varmforzinket dykkert til pistolen

typ
Tdykkert
18Ga 1,25x100

finner ingen varmforzinket spiker på JUL Clasohlson - skal sjekke Beijer og Bygma på mandag

er det noen som har kjøpt varmforzinket spiker
type
T spiker
18Ga 1,25x100

Varmforsinkede dykkert finnes ikke fordi man ikke setter dykkert utendørs. Det finnes rustfrie dykkert å kjøpe/bestille hos byggevarehandelen de brukes f.eks. når man setter glasslister på vinduer.

nei det virker vanskelig å finne

får bli hammer og utendørs dykkert isteden.

vanskelig at det finnes utendørs dykkert for manuell bruk dvs. hammer

men ikke dykkert for utendørs (varmgalvanisert) til dykkertpistol.

Føles ikke riktig å bruke spiker til den 15 mm glatte panelen jeg setter på innsiden uoppvarmet uterom, penere med dykkert - men det tar mye tid å hamre kontra dykkertpistol.
en annen ting når man spikrer fast ytterpanel på 22 mm på huset

"verktøyguruen
Varmgalvaniserte dryckert finnes ikke fordi man ikke setter dykkert utendørs.​
"

hvorfor skal man ikke sette dykkert utendørs forresten?

er det fordi fuktbevegelser kan få bordene til å løsne?

dykkerten jeg setter sitter skrått inn i sponten så jeg håper de vil sitte bra iallfall

Det finnes rustfri dykkert til pistol på Harald Nyborg

Du setter vel dykkerten skjult så eventuell rust vil jo ikke forstyrre? ;-)

• Liker
M1ks0n
  • Laddar…
Jovisst kan man sette dykkert utendørs. Men det er litt grovere dykkert ikke 1,2/1,6mm dykkert som er vanlig i dykkertpistoler.

setter dykkert oppe og nede på panelen - det dekkes av lister men midt på dekkes ikke av lister- vurderer å ta på litt maling om det blir bedre da - skal teste der lister skal dekke for å se hvordan det blir.

men det tar tid med hammer og dor sammenlignet med dykkertpistol

er bekymret for at rusten renner langs planken så det blir stygt - men kanskje det ikke blir sånn...

kanskje jeg skulle prøve med dykkertpistolen likevel hm. men kanskje som verktøyguruen påpeker så kreves det grovere dykkert utendørs for å håndtere bevegelsene i treet gjetter jeg.

Hvordan gikk det til slutt slik 9 år senere? Står overfor det samme dilemmaet...

Utsnitt av et hvitmalt trepanel med overliggende treverk uten synlig rust eller skade. Veggen i uterommet med hvitmalt panel, uten tegn på rust eller fukt, og små hull for ventilasjon. Ser bra ut, ingen spor av rust eller lignende.

Jeg har litt åpent for ventilasjon i overdel 5 mm med myggnett, slik at det ikke skal bli fukt i uterommet.

Rått, ser bra ut! Takk for svar og bilder!

Enda et spørsmål 11 år senere. Hva valgte du for dykkert til slutt? Elforzinket 1,6mm *50 eller? Skal spikre tak på en åpen uteplass (har tatt bort innglassingen.)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.