Hei!

Jeg skal montere et Elfa-system (bæreliste + 2012 mm hengeskinner) på en bærende vegg av slaggblokk/leca i en leilighet fra 1929. Veggen er massiv (ca 50 cm tykk) men porøs når man borer.

Systemet består av hengeliste samt 8 hengeskinner over en total bredde på cirka 3,8 m, med avstand mellom skinnene på 575, 575, 475, 475, 718, 718 og 280 mm.
Det skal bære bokhyller, så lasten blir relativt tung.

Jeg vurderer to alternativer for innfestingen av hengelisten:
– Fischer DuoPower 8×65 (universalplugg) eller Fischer GB 10×60 (lecaplugg)
– Kjemisk ankermasse med hylse og gjengestang

Har noen erfaring med disse alternativene i lignende vegger? Tips mottas gjerne
Jeg vet at slaggvegger er et mareritt å feste i, men siden det er en bærende vegg burde det likevel gå tenker jeg....

Takknemlig for alle svar!

• Elfa-system montert på vegg, med hyller i ulike seksjoner og avstander: 575, 575, 475, 475, 718 og 280 mm mellom skinnene.
Er det mer porøst enn lettbetong så har jeg med suksess brukt gummiexpander med et distanserør utenfor slik at ekspansjonen skjer langt inn i veggen. Jeg dimensjonerer alltid litt ekstra, så M6 føles bra selv om M5 kan holde, men da kanskje man monterer litt tettere.

Jeg monterte på våren samme type Elfa-system men bare med tre hengsler på en bærelist. Da brukte jeg Fischer SX 12x60 med skrue 8x80 som fungerer veldig bra i lettbetong. Jeg ville ikke gjort det med en slaggvegg.

Jeg hadde en del Fischer plugger som jeg kjøpte for ganske mange år siden hos Hornbach. Da jeg prøvde å supplere lageret av plugger i vår, hadde Hornbach sluttet med Fischer. Jeg søkte da litt rundt og fikk inntrykk av at prisene på Fischer hadde løpt løpsk. Jeg pleier å unngå billige kopier generelt for sånt som er viktig og skal vare lenge, men det finnes jo flere merker.

Takk for svar TommyC!

Snakket nettopp med foreningen, akkurat denne veggen er en såkalt hjertevegg, altså murstein med tykt pusslag.

Må bore dypt nok til å komme ned i selve mursteinen og få ordentlig feste.

Siden dybden er en utfordring heller jeg nå mot å bruke Fischer fasadeplugg 10×100 mm for hengeskinnen, eventuelt med litt kjemisk masse for ekstra grep. Man må nok vurdere hvert borehull individuelt avhengig av hvor mye godt materiale man treffer.

BirgitS
Z ZoomZz skrev:
Snakket nettopp med foreningen akkurat denne veggen er en såkalt hjertvegg, altså tegl med tykt pusslag.
Bare for å unngå misforståelser. En hjertvegg er en bærende vegg som går omtrent langs midten av huset. Den kan være laget av mange forskjellige materialer.

Ikke lett å få godt feste i tegl heller, se her for forskjellige eksempler: https://gds.se/material/spik-och-skruv/skruvar-till-betong-tegel-och-lattbetong

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.