Hei!
Håper jeg har lagt dette i riktig forum, ellers beklager jeg.
Lurer på om det finnes noen som kan hjelpe meg litt.
Vi har kjøpt svigerforeldrenes gamle hus. Et tømmerhus fra ca. 1890 (tror jeg).
De har dessverre renovert, og jeg vil gjenopprette i det minste litt, selv om vi ikke har mulighet til å gjenopprette alt jeg skulle ønske.
Nå til det jeg lurer på.
I vårt fremtidige soveromstak sitter det dessverre noen form for sponplater med hvit plast på. Forferdelig etter min mening og har ingenting i et slikt hus å gjøre.
Under skal det ifølge svigerfar være litt halvdårlig papp.
Så visste han ikke mer.
Mannen min har forsøkt å sjekke og skrape bort pappen der taklistene har sittet og det ser ut som noen form for pløyde planker. Vet ikke om de er malte eller uhyvlede.
Oppe på loftet forsøkte han å flytte litt isolasjon og sjekke. Der så han tydeligere at plankene var pløyde.
Men så var det ikke mer der.
Så risikoen er at hvis man river ned skiten i taket, så raser det inn masse spon og slikt.
Vet jo ikke om det er glipper mellom plankene heller.
Vi har stramt budsjett, for både avløp og bad må fikses det nærmeste året/årene, pluss annet.
Kan det være mulig å tette glippene og male taket tror dere?
Ville huset ha det bedre av å slippe plasthelvetet i taket?
Jeg ville det i alle fall.
Dessverre har vi ikke råd til å sette nytt tretak akkurat nå, selv om det er med i langtidsplanene.
Men jeg har heller et elendig tretak enn plast.
Tar heller malte masonittplater også (som vi har på kjøkkenet) om det gamle tretaket ikke fungerer.
For det er nok egentlig ikke laget for å synes.
Men det jeg er mest usikker på er om det er bedre for huset å fjerne plasten, eller om det vil bli trekkfullt og kaldt i soverommet da?
Har dere noen ideer? 😊
Håper jeg har lagt dette i riktig forum, ellers beklager jeg.
Vi har kjøpt svigerforeldrenes gamle hus. Et tømmerhus fra ca. 1890 (tror jeg).
De har dessverre renovert, og jeg vil gjenopprette i det minste litt, selv om vi ikke har mulighet til å gjenopprette alt jeg skulle ønske.
Nå til det jeg lurer på.
I vårt fremtidige soveromstak sitter det dessverre noen form for sponplater med hvit plast på. Forferdelig etter min mening og har ingenting i et slikt hus å gjøre.
Under skal det ifølge svigerfar være litt halvdårlig papp.
Så visste han ikke mer.
Mannen min har forsøkt å sjekke og skrape bort pappen der taklistene har sittet og det ser ut som noen form for pløyde planker. Vet ikke om de er malte eller uhyvlede.
Oppe på loftet forsøkte han å flytte litt isolasjon og sjekke. Der så han tydeligere at plankene var pløyde.
Men så var det ikke mer der.
Så risikoen er at hvis man river ned skiten i taket, så raser det inn masse spon og slikt.
Vi har stramt budsjett, for både avløp og bad må fikses det nærmeste året/årene, pluss annet.
Kan det være mulig å tette glippene og male taket tror dere?
Ville huset ha det bedre av å slippe plasthelvetet i taket?
Dessverre har vi ikke råd til å sette nytt tretak akkurat nå, selv om det er med i langtidsplanene.
Men jeg har heller et elendig tretak enn plast.
Tar heller malte masonittplater også (som vi har på kjøkkenet) om det gamle tretaket ikke fungerer.
Men det jeg er mest usikker på er om det er bedre for huset å fjerne plasten, eller om det vil bli trekkfullt og kaldt i soverommet da?
Har dere noen ideer? 😊
Ingen som har noen tips/råd?R rallysmulan skrev:Hei!
Håper jeg har lagt dette i riktig forum, hvis ikke beklager jeg.
Vi har kjøpt svigerforeldrenes gamle hus. Et tømmerhus fra ca 1890(tror jeg).
De har pusset opp (dessverre) og jeg vil tilbakeføre i alle fall litt, selv om vi ikke har mulighet til å tilbakeføre alt jeg skulle ønske.
Nå til det jeg lurer på.
I vårt fremtidige soveromstak sitter det dessverre en form for sponplater med hvit plast på. Forferdelig etter min mening, og har ingenting i et slikt hus å gjøre.
Under skal det ifølge svigerfar være litt dårlig papir.
Så visste ikke han mer.
Mannen har forsøkt å se og skrape bort papiret der taklistene har sittet, og det ser ut som noen form for pløyde planker. Vet ikke om de er malt eller uhøvlet.
Men så fantes det ikke mer der.
Så risikoen er at hvis man river ned dritten i taket, så raser det inn masse spon og slikt.
Vi har stramt budsjett, for både avløp og bad må fikses nærmeste året/årene pluss annet.
Kan det være mulig å tette sprekker og male taket tror dere?
Ville huset hatt bedre av å slippe plastelendigheten i taket?
Men jeg vil heller ha elendig tretak enn plast.
Men det jeg er mest undrende til, er om det er bedre for huset å ta bort plasten eller om det vil trekke kaldt og være kaldt i soverommet da?
Har dere noen ideer? 😊
Hva er det for et drøyt svar. Fiksering!? Jeg synes at plastet innertak i gammelt tømmerhus er stygt og lurte på om det også var galt og kunne forårsake skade, og lurte på om noen hadde noe kunnskap om det og tips på hvordan man tetter et gammelt tretak på en god måte.
Synes man ikke trenger å være ubehagelig når folk lurer på ting de ikke kan.
Dette tilfeldigvis er et forum for å stille spørsmål om ting man ikke kan/vet.
Synes man ikke trenger å være ubehagelig når folk lurer på ting de ikke kan.
Dette tilfeldigvis er et forum for å stille spørsmål om ting man ikke kan/vet.
Formodentlig har de takbordene vært innertak en gang i tiden, i hvert fall om de er original. Svært mulig at det gjemmer seg fine tiljer der.
Om bordene har krympet såpass at sponten har hoppet ut, kan en idé være å legge vindpapp mellom bjelkene oppe på loftet, under isolasjonen (litt plundrete om det er spon, men gjennomførbart).
Noen enkelte sprekker kan man fuge eller bruke linoljekitt.
Lykke til!
Om bordene har krympet såpass at sponten har hoppet ut, kan en idé være å legge vindpapp mellom bjelkene oppe på loftet, under isolasjonen (litt plundrete om det er spon, men gjennomførbart).
Noen enkelte sprekker kan man fuge eller bruke linoljekitt.
Lykke til!
Ja kanskje de har, det ville jo vært topp.S Spikrätaren skrev:Formentlig har de takbordene vært innertak en gang i tiden, i hvert fall om de er original. Det er meget mulig at det skjules fine tiljor der.
Om bordene har krympet så pass at spontet har hoppet ut, kan en idé være å legge vindpapp mellom bjelkene oppe på loftet, under isolasjonen (litt jobb om det er sagflis, men gjennomførbart).
Noen enkelte sprekker kan man fylle med fugemasse eller linoljekitt.
Lykke til!
Aha, det skal jeg si til mannen min så han kan sjekke om det går an å fikse (Jeg er ikke lat som ikke gjør det selv, jeg er handikappet 😊)
Høres ut som en god, billig og relativt enkel løsning.
Tusen takk for at du ville svare!
Klikk her for å svare