10.086 lest ·
44 svar
10k lest
44 svar
Ekstra bredt mellom høytliggende takstoler?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 innlegg
Jeg vurderer å bygge en carport på landet mot kortsiden av et uthus. Nå har jeg tilfeldigvis tre fine takstoler fra et gammelt hønsehus med en helling på kanskje 40 grader. Snøsone: 2,5. Tenktt takbekledning: korrugerte plater.
Setter man takstolene med cc 1200 blir carporten bare 3,6 meter pluss overheng på den siste takstolen, noe som er litt kort. Går man derimot opp til cc 1800 er man plutselig oppe i 5,4 meter, noe som føles vel tilpasset.
Det er klart at jeg kan lage eller kjøpe en ekstra takstol, men hvor stort er problemet med å øke cc-målet egentlig?
Setter man takstolene med cc 1200 blir carporten bare 3,6 meter pluss overheng på den siste takstolen, noe som er litt kort. Går man derimot opp til cc 1800 er man plutselig oppe i 5,4 meter, noe som føles vel tilpasset.
Det er klart at jeg kan lage eller kjøpe en ekstra takstol, men hvor stort er problemet med å øke cc-målet egentlig?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
Du må regne N+1 for å få riktig antall så for 4,8m blir det
(4,8/1,2)+1=5 takstoler
(4,8/1,2)+1=5 takstoler
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 395 innlegg
Selv om man ikke må ha en takstol og feste i huset.
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
Sant, det er nok å skru 2 stk. lektere mot en vegg
Skogsägare
· 21 926 innlegg
Det var helt riktig så jeg tenkte og regnet. Skru fast lekter i veggen samt ha tre løse takstoler. Beklager hvis det var uklart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når man øker c/c-avstanden mellom takstolene skjer tre ting. Det duger ikke lenger med vanlig spontet virke som takkledningsmateriale, man trenger grovere dimensjoner. Tjukkere k-plywood eller tjukkere spontet trevirke. Lasten på hver enkelt takstol øker, noe som kan kreve grovere dimensjoner. Punktlasten på veggkonstruksjonen som takstolen representerer blir større, noe som sannsynligvis krever kompensering. Det er mye som taler for å holde seg til maks 1200 mm c/c.
Skogsägare
· 21 926 innlegg
Jeg forstår at økte avstander fører til økte laster, er mest fascinert av at det er så vanlig å anbefale cc 1200 uansett takkonstruksjon.
Min tanke var enda enklere enn rupanel. Det taket som ligger på hønsehuset i dag har bare firkantstav mellom platetak og takstoler, og jeg har tenkt på noe lignende.
Min resonnering, rett eller feil, var at med skikkelig helling på et platetak, glir all tung vårsnø av, så de potensielle lastene blir mindre enn et lavt skråtak, for hvilke man jo har samme cc-anbefaling. Så jeg ble litt overrasket da jeg ikke kunne google frem at noen andre hadde tenkt liknende tanker.
Om det i det hele tatt blir noe bygging, blir det nok at jeg selv kopierer en av de eksisterende takstolene – det kan jo være gøy å ha gjort en gang – men jeg fascineres likevel av at svaret så ofte blir 1200, uansett forutsetningene.
Min tanke var enda enklere enn rupanel. Det taket som ligger på hønsehuset i dag har bare firkantstav mellom platetak og takstoler, og jeg har tenkt på noe lignende.
Min resonnering, rett eller feil, var at med skikkelig helling på et platetak, glir all tung vårsnø av, så de potensielle lastene blir mindre enn et lavt skråtak, for hvilke man jo har samme cc-anbefaling. Så jeg ble litt overrasket da jeg ikke kunne google frem at noen andre hadde tenkt liknende tanker.
Om det i det hele tatt blir noe bygging, blir det nok at jeg selv kopierer en av de eksisterende takstolene – det kan jo være gøy å ha gjort en gang – men jeg fascineres likevel av at svaret så ofte blir 1200, uansett forutsetningene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Modultenkningen i norsk bygging har hengt med ganske lenge nå. Det begynte med overgangen til regelkonstruksjoner med mineralullsplater på slutten av 40-tallet, noe som krevde standardisering. Den svenske staten styrte denne overgangen gjennom gunstige lån. Årsaken skal ha vært ønsket om å muliggjøre økt eksport av trevirke ved å redusere byggingen av massive trehus, en parentes.
Skogsägare
· 21 926 innlegg
En interessant parentes uansett synes jeg. Men den får meg ikke til å slutte å undre hvorfor man så ofte er så rigid at man nesten alltid synes at cc 1200 passer bra for tak.
Skogsägare
· 21 926 innlegg
Kan jo gå opp i bærlektsdimensjon også. 
Som sagt, jeg er ikke ute etter å umiddelbart gjøre det på den enkleste måten for meg og bare bruke det materialet jeg allerede har, men at rådene er såpass stive at visse faktorer vanskelig kan endres da det er slik det er/"skal være" er litt vanskelig.
Jeg forstår at alternativet å redusere takstolsavstanden til cc 600 var en spøk, men det er likevel interessant at tipset er 600 og ikke 1000 eller til og med 900. At modultenkningen er så sterk selv i hjemmesnekringen av enkle uthus er fascinerende.
Nå blir det jo sannsynligvis en fjerde takstol uansett siden til og med jeg føler at 1800 er vel mye, men hadde jeg endt opp på 1300 eller 1400 for å få en i mitt syn passende lengde, hadde jeg bygget slik uten å blunke.
Som sagt, jeg er ikke ute etter å umiddelbart gjøre det på den enkleste måten for meg og bare bruke det materialet jeg allerede har, men at rådene er såpass stive at visse faktorer vanskelig kan endres da det er slik det er/"skal være" er litt vanskelig.
Jeg forstår at alternativet å redusere takstolsavstanden til cc 600 var en spøk, men det er likevel interessant at tipset er 600 og ikke 1000 eller til og med 900. At modultenkningen er så sterk selv i hjemmesnekringen av enkle uthus er fascinerende.
Nå blir det jo sannsynligvis en fjerde takstol uansett siden til og med jeg føler at 1800 er vel mye, men hadde jeg endt opp på 1300 eller 1400 for å få en i mitt syn passende lengde, hadde jeg bygget slik uten å blunke.
Selvfølgelig er det mulig å øke avstanden mellom takstolene...
Det finnes utallige eksempler på uthus og låver som er bygget med tynt tømmer og store avstander mellom takstolene.
Man kan snakke om trevirkekvalitet og erfaring hele dagen, men det man gjorde var nok å kompromittere sikkerhetsmarginen.
Jeg vil tro at dagens anbefalinger har en sikkerhetsfaktor på 2-5, men vil man nærme seg 1 i stedet, så er det mye å spare på...
/ATW
Det finnes utallige eksempler på uthus og låver som er bygget med tynt tømmer og store avstander mellom takstolene.
Man kan snakke om trevirkekvalitet og erfaring hele dagen, men det man gjorde var nok å kompromittere sikkerhetsmarginen.
Jeg vil tro at dagens anbefalinger har en sikkerhetsfaktor på 2-5, men vil man nærme seg 1 i stedet, så er det mye å spare på...
/ATW
Nei, det var ingen spøk. Det kan rett og slett kreves i visse tilfeller.Nötegårdsgubben skrev:
Men absolutt vanligst er nøyaktig cc1200mm. Så er det nok i typisk 98% av tilfellene.
Og det er ikke rart at det har et så godt som 100% gjennomslag selv hos hjemmesnekkere. Det finnes flere gode grunner.
For det første vil de fleste gjøre det bra og profesjonelt, så da tar man til seg anerkjente måter å gjøre det på. Så er man en virkelig masochist om man velger noe annet enn cc1200 eller cc600, for det innebærer at man må skjære presis hver eneste isolasjonsplate, og i det minste har jeg morsommere ting å gjøre enn å stå og kutte kløende isolasjon.
Så vil presis alle takstoler man kjøper ferdige fra en produsent ha cc1200, alle byggeanvisninger har cc1200.
Og så fort man forlater dette målet så slutter som sagt alle mulige materialer å passe, og samtidig alle tommelfingerregel-dimensjoneringer.
En grunn til at man ikke bruker odde mål er at isolasjonen ikke passer. Uten den krever c/c 600 eller c/c 1200.Nötegårdsgubben skrev:
Kan jo gå opp i bæring også.
Som sagt, jeg er ikke ute etter å umiddelbart gjøre det på enklest mulig måte for meg og kun bruke det materialet jeg allerede har, men når rådene er såpass rigide at enkelte faktorer vanskelig kan endres fordi "sånn er det"/"sånn skal det være" er litt utfordrende.
Jeg forstår at alternativet å redusere takstolavstandene til cc 600 var en spøk, men det er likevel interessant at tipset er 600 og ikke 1000 eller til og med 900. At modultenkningen er så sterk selv i hjemmesnekret enkle uthus er fascinerende.
Nå blir det jo en fjerde takstol uansett siden til og med jeg føler at 1800 er for mye, men hadde jeg endt opp på 1300 eller 1400 for å få en i min henseende passende lengde, hadde jeg bygget så uten å nøle.
Utover dimensjoneringen.