Hei!

Jeg har problemer med å finne en passende føring av skorstein i et rom med åstak (42 grader utvendig, 27 grader innvendig). Vi vil ha ovnen ved en vegg der yttertaket er lavt, men vi vil at skorsteinen skal munne rimelig nær mønet utvendig. En estetisk løsning på dette er å føre skorsteinen parallelt med innertaket, mellom taksperrene. Det jeg forsto fra feierne var at de syntes dette var ok, så lenge hele skorsteinen er inspeksjonsbar. Feierkula må også komme hele veien ned fra taket til ovnen, og dette kan bli problematisk når man har 27 graders-bøyer, hvis det blir stopp i røret. Dette kan imidlertid løses hvis man har feieluke på skorsteinen inne mellom taksperrene.

Noen som har erfaring med lignende problem? Hvordan løste dere det?

Se vedlagt sektortegning for forklaring på beskrevet løsning. Obs at dette gjelder nybygg; ikke endring på eksisterende hus.

Takk for synspunkter og kommentarer!

• Seksjonstegning av hus med ryggåstak, viser planlagt skorsteinsløp parallelt med innertaket. Skorsteinens stigning er 27 grader, yttersiden på 42 grader.
Jeg har akkurat samme problem...

Hei! Er det muligens noen som har noen tips/kommentarer om dette? Har samme situasjon selv (men med 35 graders tak). /Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.