Hei,
Skal bytte ut min underdimensjonerte bærlist til terrassetaket og samtidig benytte anledningen til å flytte den litt ut.
På grunn av høydeproblemer vurderer jeg å sette inn en stålbjelke i stedet for limtre/kerto.
Finnes det noe program for å beregne stålbjelker som ligner på de programmene som finnes for limtre? Eller finnes det noen her som kunne regne ut hvilken stålbjelke som kreves? Jeg vurderer en HEA-bjelke.
Kort info om forutsetninger:
Terrassetaket er 3 meter dypt og 5 meter bredt.
Den ene siden sitter i husfasaden, den andre halvdelen skal havne på stålbjelken (rød linje på vedlagte bilde)
Uisolerte betongstein
Takvinkel: 14 grader
Avstand mellom takstoler: 1200mm
Snølastsone: 2,5
Skal bytte ut min underdimensjonerte bærlist til terrassetaket og samtidig benytte anledningen til å flytte den litt ut.
På grunn av høydeproblemer vurderer jeg å sette inn en stålbjelke i stedet for limtre/kerto.
Finnes det noe program for å beregne stålbjelker som ligner på de programmene som finnes for limtre? Eller finnes det noen her som kunne regne ut hvilken stålbjelke som kreves? Jeg vurderer en HEA-bjelke.
Kort info om forutsetninger:
Terrassetaket er 3 meter dypt og 5 meter bredt.
Den ene siden sitter i husfasaden, den andre halvdelen skal havne på stålbjelken (rød linje på vedlagte bilde)
Uisolerte betongstein
Takvinkel: 14 grader
Avstand mellom takstoler: 1200mm
Snølastsone: 2,5
S scorp1on skrev:
Takk for svar! kunne man fått ned nedbøyningen hvis man bruker en noe høyere IPE-bjelke, typ IPE200? Eller blir det noe annet som skaper problemer da? Knekking?
Klikk her for å svare