Etter noen måneder i et nybygg klør det i fingrene, og det er på tide å ta fatt på et lite miniatyrprosjekt. Jeg tenker å bygge en mindre pergola som vil fungere som støtte for vinranker. Jeg ville sette pris på litt tilbakemelding om konstruksjon og dimensjonering!
Konstruksjonen vil være ca 3.5 x 0.8 meter i plan, og 2.2 meter høy. Lengste spennvidde er 2.5 meter. Jeg vil bygge den i ubehandlet eik er tanken (hovedsakelig fordi fasade, terrasse og plank allerede er slikt), og plassere det hele på seks stykk pillarer som graves ned.
Det finnes tre ulike konstruksjonsalternativer for øyeblikket.
Alt 1. 3 stk "buer" sammenbindes med 5 stk 3.5 meter lange lekter/reglar, foreslått dimensjon 21x43 eller noe lignende.
Alt 2. Alle tre buer sammensettes med en sentral bjelke i samme dimensjon. 4 stk vaiere spennes opp langsgående som vinrankene vil henge/klatre i.
Alt 3. Bjelker sammenbinder i begge retninger. Tverrgående vaiere holder oppe vinrankene.
Nå til noen spørsmål som jeg håper få litt innspill på! Ønsker gjerne å holde alt så nett som mulig. Jeg gjetter at maks vekt på vinrankene som vil holdes oppe er 50 kg, men rankene i seg selv har jo en hel del bæreevne som hjelper til med å overføre laster til pelarene.
1. Dimensjoner på bjelker. Holder det med 75x75, eller må jeg gå opp til 95x95?
2. Pillar-fundament. Regner med å grave ned pilarer med stolpejern. Trengs det 700 dype, eller fungerer 500 mm? Spiller det noen rolle hvordan de settes, tar de mer vriemoment i en retning?
3. Er alle tre alternativene fornuftige? Det hadde vært hyggelig å kunne henge en hengekøye mellom pelarene...
4. Dimensjonering av overligger i alt 1. Hvor langt ned kan jeg gå i dimensjoner? Jeg antar at det er ganske stor risiko for at de begynner å bøye seg ganske kraftig..?
5. Sammensetning. Vil helst ikke bruke bygningsbeslag eller ha dem overlappende. Plugge med rundstav? Skal pluggen i så fall være i eik, eller et mykere treslag? Trenger jeg også å sage ut halvveis, eller holder det med rundstavene? Finnes det noen annen lettere/bedre løsning?
Eik har 20% høyere elastisitetsmodul enn furu og gran, noe som betyr at alt kan gjøres tynnere. Siden konstruksjonen ikke skal håndtere noen større laster, handler det mest om en dimensjonering som står seg pent gjennom årene. Det største problemet er å få konstruksjonen stabil uten hjelp av diagonaler. Det bør være mulig å sammenføye med hjelp av tapper, halving eller noe lignende forutsatt at overliggerne har tilstrekkelig høyde. Det blir et sløydprosjekt. Å bruke beslag som finnes i allmenn handel blir ikke pent. Jeg ville nok foretrukket alternativ 3.
Min tanke er at det kommer til å være finest med ribber. Og at druer kan bli tunge... Huset mitt kom med denne "lille" stokken. Ikke blitt beskjært på mange år, så den er skikkelig villvokst nå. Virket er 3,6m for å gi et perspektiv på jungelen.
Jo, tungt kan det bli, man får holde etter den! Hadde to stokker i taket på uterommet ved vårt forrige hus, det ble sånn rundt 50 kg druer av det. Men det var et betydelig større område enn hva som er planen her.
Det høres ut som det kanskje fungerer med 75x75 da, noe som ville vært hyggelig. Det fremste som taler mot alternativ 3 er at det blir ganske kompliserte sammenføyninger tenker jeg. Alternativ 1 føles som stor risiko for at det blir skikkelig nedbøying på ribbene, og det er jo i så fall penere med vaiere...
Men med tanke på horisontal stabilitet så vil det nok til å gå for dypeste plintene jeg kan finne og sørge for å pakke dem godt. For å kompensere for mangelen på skråbånd...