Jeg holder på å planlegge å bygge inn vår cementring som vi pleier å sitte og grille ved. Jeg vet dog ikke hvordan jeg skal konstruere veggen som holder opp pulpettaksbjelkene. Veggen kommer til å være uisolert. Jeg bor i snøsone 3.

Akkurat nå ser designen slik ut:
Uteplass-modell med pergola og vindu, viser konstruksjon av uisolert vegg med pulpettak. Viser også grillområde ved en rund cementring.
3D-design av utekjøkken med rød vegg, vindu, hvit konstruksjon, pulpettak, og grillsted ved siden av.

Første spørsmålet er, hva er minste dimensjon som kreves for å bære over vinduet?
Vinduet er 1400x1400.

Andre spørsmålet er, hvordan skal man dimensjonere bunnbjelken (om det nå kalles så) og hvordan regner man på plintavstanden med hensyn til den dimensjonen. Lengden på bunnbjelken er 3350mm.

LoweW
Kanskje off-topic, men har du tenkt å fyre der inne?

LoweW LoweW skrev:
Kanskje off-topic, men har du tenkt å fyre der inne?
Ja, har ikke tegnet ut røykkupa og skorsteinen ennå. Hva tenkte du?

LoweW
V Viktor Eriksson skrev:
Ja, har ikke tegnet ut røykhatten og skorsteinen ennå da. Hva tenkte du?
Okei, tenkte at det så livsfarlig ut. Noen med mer erfaring enn meg som amatør kan sikkert komme med mer konstruktiv kritikk enn det jeg kan.

Lykke til!

Sist redigert:
Hele utbyggingens lengde- og bredde-mål trengs for å kunne beregne passende bjelkedimensjon over vinduet. En stolpekonstruksjon av den typen blir ikke stabil i forkanten uten en diagonal eller at en del gjøres med plate-materiale.

J justusandersson skrev:
Hele utbyggingens lengde- og breddemål trengs for å kunne regne ut passende bjelkedimensjon over vinduet. En stolpekonstruksjon av den typen blir ikke stabil i forkant uten en diagonal eller at noen del gjøres med plate materiale.
Den er ca 3.5m bred og 3.5m lang.
Jeg fant på byggbeskrivningar.se noe som virker å kunne oversettes til det jeg gjør, "Altan med takkonstruksjon".
Fyller jeg i følgende (usikker på hva H og Hd skal være, lot default være):
3D-modell av hus med altan og tak, detaljerte mål og spesifikasjoner for konstruksjonen vises. Fire søyler og taklister er inkludert.

Så får jeg:
Byggberegningsside med tallverdier og anbefalt materialvalg for bjelker og takbjelker til en altan med takkonstruksjon, inkludert nyttjandegrad.

Nå har jeg noen stykker 45x220 fra før og hadde håpet på å kunne bruke disse. Denne virker dog å anbefale GL28cs 56×225 Limtre. Den er dog rødmarkert så den vil vel at man går opp enda mer.
Er det helt vanvittig å bruke 45x220 ? Eller er det bare geostorm/the day after tomorrow-hendelser som gjør at man må ha limtre ?

Siden jeg ikke kommer til å ha noe gulv, spiller det da noen rolle hva jeg bruker for nedre bærebjelke? Kunne jeg bruke type 45x95 ? Bare for å holde sammen stolpene.

Nå har jeg jo plassert noen vinduer på forsiden. Det du sier der om at forkanten ikke blir stabil uten en diagonal. Hvordan kunne man løse det ? Hvis jeg har en 45x220 som øvre bærebjelke, og en 45x220 som nedre bærebjelke og så prøver jeg å legge inn en 45x45 spikregel under vinduene, er det nok? Eller er det ikke mulig å ha det slik?

Avvekslingsbjelken over det fremre vinduet kan være 45x170 C24. Den nedre bjelken i forkanten kan gjøres veldig tynn hvis du setter to ekstra plinter slik at antallet til sammen blir fem. Hvis du setter takbjelkene på c/c 400 mm kan du bruke 45x220 mm treverk. Du kan klare deg uten diagonal i forkanten enten ved å gjøre taket stivt eller ved å sette en diagonal i takets plan.

J justusandersson skrev:
Avvekslingsbjelken over fremre vinduet kan være 45x170 C24. Den nedre bjelken i forkanten kan gjøres veldig slank hvis du setter to ekstra fundamenter slik at antallet til sammen blir fem. Hvis du setter takbjelkene på c/c 400 mm kan du bruke 45x220 mm virke. Du kan klare deg uten diagonal i forkanten enten ved å gjøre taket stivt eller ved å sette en diagonal i takets plan.
Beklager, glemte å laste opp den siste skissen. Den følger en design som er mer lik beskrivelsen for "Altan med takkonstruksjon".

Siste skisse:
Skisse av en altan med takkonstruksjon, viser dimensjoner på bærbjelker og takbjelker; øvre bærbjelke 45x220 mm og takbjelker 45x220 mm.

Beskrivelse:
Skisse for altan med takkonstruksjon viser dimensjoner som bredde, lengde, takvinkel og C-avstand. Inkluderer detaljer for beregninger.

Beregning:
Skjermbilde av beregningsprogram for byggematerialer med spesifikasjoner for bjelker, inkludert deformasjon og utnyttelsesgrad, noen markert med rødt.

Du skrev 45x170 som øvre bærende, men man kanskje må ha 45x220 med den nye skissen? Den foreslår ikke mindre enn 45x220 i alle fall. Minsker jeg cc-avstanden på takbjelkene så får jeg 45x220 som valg, men den er rødmarkert. Hva betyr det egentlig, betyr det at jeg ikke kan bruke den eller går den å bruke?

Det er ingen ulempe med en kraftigere bjelke over et vindu. Dermed reduseres nedbøyingen enda mer. Men det holder med 45x170. Det er den lengste frie avstanden som er dimensjonerende. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan denne beregningsappen fungerer. Jeg mistenker imidlertid at rødmerking skyldes at nedbøyingen blir større enn L/300 (en trehundredel av spennet). Når en stor del av nedbøyingen skyldes snølast er det ikke like nøye. For øvrig kom jeg fram til et annet resultat. Jeg glemte å skrive at du bør ha et snørassikring på taket ovenfor som ekstra beskyttelse.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.