Trenger dimensjoneringshjelp av et etasjeskille.

Spennvidden er 5,50 fribærende.
Skulle helst slippe å gå over 235 mm i høyden. Noen forslag?

Du klarer deg med 45x220. Jeg ville ha lagt c/c 300 med så lang spennvidde.

Det er også bra om du har gulvsponplate som limes til bjelkene, det gir en samvirkekonstruksjon som gjør gulvet stivere.

Er du sikker??

Ja fant en tabell på nettet og den angav 4,5 som lengst spennvidde for 45 * 220

Skal være konstruksjonsvirke?

Mvh Putte

Egentlig vil man ikke at trebjelkelag av vanlig konstruksjonsvirke skal spenne over mer enn fem meter, og det handler først og fremst om hvordan bjelkelaget håndterer dynamiske laster, for eksempel at man kan oppleve små svai i gulvet hvis noen går over det. Men statiske laster er en helt annen sak, for å klare å bære vekt kan man gå ned riktig mye fra tabellene.

Men for å snakke om ditt tilfelle, hvis du har skruelimt 22 mm gulvspon som undergulv og du i tillegg legger bjelkene på 30 c/c da får du et solid gulv med 45x220 på 550 cm spennvidde. Du kan dessuten krysskolve for å ytterligere forsterke stivheten på bjelkelaget.

Forresten, hva er det du skal bygge, er det nybygg eller skal du forsterke eksisterende vindsbjelkelag?

ByggPutte skrev:
Skal være konstruksjonsvirke?

Mvh Putte
Vet ikke om du bare tilfeldigvis skrev spørsmålstegnet der, men uansett. Det skal såklart være konstruksjonsvirke, C24. (Eller C30..)

Det var lenge siden jeg holdt på med klassifisert virke. På den tiden tror jeg det het T24. ;)

Mvh Putte

Ifølge programmet ovenfor skal det være:

c/c 600 -> 56*270 LimTræ (svekkelse 1,4 mm)
c/c 600 -> 45*300 Kerto S (svekkelse 1,3 mm)

Dette forutsetter limskrudde gulvsponplate!
Jeg er ikke konstruktør...

Var ikke T-klassifiseringen fra T0-T3? Og så har vi jo K-klassifiseringen også, men den ble vel bare oversatt direkte ved at man byttet K mot C..

Jeg sa jo at det var lenge siden ;).
Da vi bygde et høvleri for en mindre byggevare
bedrift, gikk eieren på klassifiseringskurs.
Når han var ferdig, stemplet han i vei på
det meste ;).

Mvh Putte

Hehe, han var litt stolt der..:D

Vi kommer til å ha 5,6 meter spennvidde og dette med 45*300 kertobjelker med cc40 samt limskrudde 22mm gulvspon for å ikke få svikt på det. Dette er beregnet av husfabrikant.

MVH Tommy

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.