Skal lage et etasjeskille i en utvidelse som skal romme en stue. Spennvidden er 7900 mm, og jeg hadde håpet å kunne bruke 45x220 på cc 600 med en bjelke i midten som avlastning. Bjelken må være 5000 mm lang. Noen kunnskapsrike som orker å regne ut hvilken limtrebjelke evt. stålbjelke som kreves? Eller kan tipse om en fornuftig konstruktør som har tid til overs for noen som er sent ute :)

Skal bjelken spenne fritt 5m eller skal du ha søyler utover lengden?

B bossespecial skrev:
Skal bjelken spenne fritt 5m eller skal du ha søyler langs lengden?
Den skal spenne fritt er tanken. Blir ikke fulle 5 m men nesten.

Det blir for mye svikt for 45x220 bjelkene med bare en midtbalk om du ikke skal gå til overdrivelser i oppstivende tiltak. Du bør tenke om. Hvorfor vil du ha fritt uten søyler eller støttende vegger i etasjen under? Alle hus trenger struktur.

J justusandersson skrev:
Det blir for mye svikt for 45x220 bjelkene med bare en midtbjelke om du ikke skal gå til overdrivelser i oppstivende tiltak. Du bør tenke om. Hvorfor vil du ha fritt uten søyler eller støttende vegger i etasjen under? Alle hus trenger struktur.
Jeg så for meg et åpent rom på ca 40 kvm uten vegger eller søyler som begrenser bruken. Tenkte at en limtredrager eller HEA-bjelke på 115x115 limtresøyler skulle klare å holde opp bjelkelaget i midten, men må kanskje tenke om da. Får vel bygge en vegg der i stedet som tar opp lasten.

Det er ikke forbudt med åpne rom, om man har tenkt gjennom det hele. Man bør vite at det har en pris. Skal du fortsette på dette konseptet trenger du to midtbjelker. Det finnes mange alternative løsninger som @bossespecial kan beskrive bedre enn meg. Tenk på at du kan trenge å passere bjelkelaget med installasjoner av ulike slag.

Hva skal det være i andre etasje, slik jeg tolker det er stuen i første etasje, eller var det motsatt?

B bossespecial skrev:
Hva skal det være på overetasjen, som jeg tolker det er stua i underetasjen, eller var det motsatt?
Stue på overetasjen :)

Beklager en uvitende men hvis vi snur på resonnementet da. Si at man bruker en 115x405 limtrebjelke og fester inn bjelkelaget med bjelkesko på hver side, hvilken fri spennvidde ville den klare?

Det finnes mange forskjellige løsninger på problemet, avhengig av hva som er viktig. Vil du bygge et normalt bjelkelag, uten søyler under bjelkene, kan du bruke to limtrebjelker ca 115x360 som deler det lange målet inn i tre fag på 2,6 m. I disse fagene legger du 45x170 bjelker (om du bruker skrulimt sponplate oppå, ellers blir det 45x195). Limtrebjelkene vil da bli synlige fra undersiden. Det kan bli ganske stilig synes jeg, om takhøyden er tilstrekkelig. Ønsker du å senke bjelkehøyden kan du bruke 165x315 eller sette søyler under bjelkene på midten. Det gir alltid et bedre resultat å legge gulvbjelkene oppå limtrebjelkene enn å felle dem inn med bjelkesko.

Sånn ser planløsningen ut, noe jeg nok burde hatt med fra starten. Takhøyden er begrenset i første etasje.

• Planløsning for første etasje med stue på 42 m² og begrenset takhøyde. Viser målinger og rominndeling.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.