Jeg trenger deres ekspertise.
Jeg planlegger en pergola som starter ved gavlen på vår fritidsbolig på Gotland og går 4 meter ut.
For å ikke forstyrre utsikten vil jeg ikke ha noen stolpe i midten, spennet blir da 5 meter.
Av estetiske grunner vil jeg holde nede dimensjonene, så jeg har kommet frem til at stål er det mest passende valget.
Jeg tror at en HEB120(5m) er passende som bjelke og VKR70/70/5 som søyle, men jeg vil gjerne regne på det.
Har dere noen tips på (enklere) beregningsprogrammer eller formler for å få et omtrentlig svar på hvilken last det tåler? Noen kommer garantert til å hoppe opp og henge i bjelken..
Fra fasaden og ut til bjelken vil jeg sette 6-7 45*145. Ikke noe tak, bare et trekk å dra over ved behov.

Alle tips tas imot med takk!

MVH
Johan

• Skisse av en pergola design, festet til husgavlen, med en 5-meters HEB-bjelke og to stålsøyler. Viser dimensjoner og notater for materialvalg.
En HEB120 på 5m veier ca 125kg. Om man så legger på ytterligere 75 kg for de trykkede bjelkene samt regner med at tre personer på 100 kg hver hopper opp og henger midt på bjelken samtidig så ville alt dette sammen gi en nedbøy på rundt 5mm.

Dvs du kan sove rolig.

• Liker
Attefallshuset
  • Laddar…
Jeg har bygd en balkong med samme mål, i stedet for stålbjelke har jeg to limte 45x220 bjelker og stolper er 90x90. Det holder også... hvorfor to limte kan man undres? Det gynget litt vel mye med en

• Liker
Attefallshuset
  • Laddar…
S
Som Gabbe nevnte er det ingen problemer med nedbøyningen. Jeg gjorde en beregning, og det skal ikke være noen problemer med moment- eller skjærkraftkapasiteten (utnyttelsesgrad: 20% resp. 1.3%) for HEB-bjelken heller. Ingen problemer for trykkfastheten når det gjelder søylene (utnyttelsesgrad: 0.6%). Det er heller ingen problemer for knekkerisikoen (du oppga aldri høyden på dem, men jeg regnet med 5 m for å være på den sikre siden).

Bjelkene som går ut fra fasaden blir heller ikke noe problem.

Du kan med andre ord gå ned vesentlig i dimensjoner også, men antar at det er penere med litt kraftigere dimensjoner.

• Liker
Attefallshuset
  • Laddar…
Stor takk for at dere har tatt dere tid til å svare! Og regne!

Hei, jeg skulle bestille HEB120-bjelken fra Tibnor men under diskusjon så fikk jeg informasjon (fra en forhandler) om at de uten å regne syntes det holdt med en HEA120.
Dere som hjalp meg med å regne, hva tror dere?

mvh
Johan

I ditt tilfelle går det utmerket med en HEA120.
Den blir lettere og billigere.

• Liker
Attefallshuset
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.