Vi ser på et spesialbygg og trenger hjelp fra en dyktig konstruktør/ingeniør for å dimensjonere og beregne følgende konseptuelle bygning med takstoler:
Huset er ca. 10 x 10,5 meter med to oppholdsplan og en loftsetasje der spennvidden er opptil 10 meter. Vi vil ha flere rom på boligplanene, men ønsker helst å unngå å begrense oss med tanke på nøyaktig planløsning ved å på forhånd bestemme hvor bærende vegger skal stå. Vi vurderer derfor om man kan bruke for eksempel to tverrgående stålbjelker i hver etasje (eller flere?) for å bære opp og i praksis redusere spennvidden til 5 meter.
Vi trenger å forstå dimensjonene på takstolene, slik som tykkelse på takstoler/bjelkelag for å muliggjøre dette samt eventuelle andre begrensninger for å gå videre i mer detaljert planløsning. De målene som er angitt i bildet er de vi helst "vil låse".
Jeg tror ikke på løsningen med stålbjelker. Med 10,5 meters spennvidde blir de enorme. Det er bedre å lage hele takstolen inkl gulvbjelker i limtre. De øvre trolig rundt 90x315, de nedre kanskje 215x405. Det forhøyede vegglivet krever skråavstivere (rødmarkerte på min modifikasjon). Hele prosjektet inkl dimensjonering bør overlates til en takstolfabrikk. 45° takvinkel letter høybensdimensjoneringen.
1) Spennvidden er 10m ikke 10,5m (men spiller sikkert mindre rolle)
2) Enig i at stålbjelker ikke er helt gjennomtenkt ennå MEN tanken var at disse to tverrgående i sin tur skulle festes i to loddrette stålbjelker mot bunnplaten. Som et slags:
XXXXX
X. X
XXXXX
X. X
X. X
bunnplate
=> bæreevnen i disse må vel rimeligvis være minst like stor som i de ytre veggene eller tenker jeg feil?
=> reduseres ikke i så fall den “praktiske” spennvidden til 5m? og det klarer vel man uten limtre?
3) Med en limtreløsning: Mener du at bjelkelagets dimensjoner øker til 315+ og 400+? Utfordringen med dette er at det stjeler takhøyde.. Når man bygde hus før hadde man jo ikke limtre og det så jo ut til å gå?
Selv 5 m spennvidde krever limtre (eller masonittbjelker eller kertobjelker). Jeg tror det blir unødvendig komplisert og dyrt å blande inn stål i takstolkonstruksjoner. Konstruksjonshøyden er vel ikke noe problem når du bygger nytt? Amerikanske arkitekter fikk svaret "The sky is the limit" da de spurte hvor høyt de fikk bygge. Forskjellen fra før er interessant. Dels brukte man stokker i mye grovere konstruksjoner enn det som er tilgjengelig i dag, dels aksepterte man mye mer svikt i gulvene. Dessuten var kunnskapen om hvordan treets styrke svekkes på grunn av fuktighet og langtidsbelastning ikke så god.
Konstruksjonshøyden er et problem pga reguleringsplan og krav til romhøyde. Jeg er villig til å ta høyere kostnader (f.eks. stålbjelker, limtre osv) for å begrense bjelkelagstykkelsen til maks rundt 300mm hvis det er mulig. Men også interessert i hvordan dimensjonene på takstolene blir siden dette påvirker volum/areal innvendig.
Forresten, hvis man kjøper et reisverk fra en husleverandør, kan de hjelpe med konstruksjonsløsninger?
Har bare en kommentar/spørsmål angående et av målene, gjetter at de 70 cm mellom overkant bjelkelag samt taklinje er for at dere vil klassifisere det som loftsetasje og at det ikke skal klassifiseres som to etasjer. Har snakket med min kommune om dette og fått svar om at taklinjen skal trekkes når takleggingen er gjort dvs. regne med rupanel og eventuell lekter og takstein oppå takstolen ellers blir det jo 70 pluss ca. 10 cm som da kan komme til å klassifiseres som 2 etasjer. Vurderer selv takstoler og det er jo enklere og gir bedre høyde å regne fra takstolens taklinje som er gjort i din tegning, skulle selv ønske å gjøre så.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.