Jeg bor i et hus med torpargrunn fra sent 1800-tall (tømmerkonstruksjon).

Startet en større renovering i ~1/3 del av huset sommeren 2009. Har hittil byttet ut gulvplank og vinduer i første etasje, og skal nå se på himlingen inkl. mellomgulv før veggene får sitt.

Det eksisterende mellomgulvet av tømmer har dimensjonene ~200x170 med CC ~1100 og en spennvidde på 7m.

Det er en tofagskonstruksjon, hvor skillevegg som gulvet hviler mot er plassert ~2,40m fra ytterveggen. Både himling i første etasje og gulvet i andre etasje består av spontet plank i varierende bredde ~22mm (trenger vel knapt nevne at det svaier i andre etasje?)

Tanken var å øke takhøyden i begge etasjene (ettersom jeg har full ståhøyde på loftet). Jeg tenkte å beholde det eksisterende gulvet som blir synlig fra første etasje (viste seg imidlertid å være skadet på grunn av tidligere fuktskade). Nytt tak i første etasje (13x120 glatt panel) skulle festes mot stokkene fra oversiden.

For å bære gulvet i andre etasje og få lydisolering, var min tanke følgende:

I ytterveggene (langsgående) skulle regel av samme dimensjon som nytt gulv forankres (med fransk treskrue evt. boltes gjennom stokkene i veggen), dette for å få en plan overflate å feste nytt gulv mot. Nytt gulv skulle deretter forankres i denne reglen med bjelkesko (anker-spiker evt anker-skrue).

Hadde fra starten tenkt meg 45x170 med CC-600, men etter å ha fulgt andre tråder på forumet, er jeg nå usikker på om noe annet enn 45x220 er aktuelt? Det føles imidlertid som en solid, kanskje til og med unødvendig overdimensjonert forbedring mot eksisterende konstruksjon, eller?

Takk for tips og råd angående dimensjonering og CC-mål!

:confused:

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.