Hei byggahus!

Vi skal åpne opp en bærende innervegg her hjemme og sette inn en limtredrager som skal bære vekten fra det uinnredede loftet og taket.

Vegen vi vil bli kvitt er 4,10 lang, så med søylene burde limtredrageren være omtrent 4,20 lang.
Tror dere at det holder med en 90x270, eller blir det altfor lite?
Huset er nesten 10 m bredt.

Noen av naboene har gjort lignende åpninger med den dimensjonen, men de har ikke åpnet opp veggen like mye.

Takknemlig for svar!

• Plantegning med markering for ny åpning i bærende vegg mellom stue og kjøkken. Blå og rød linje viser planlagt endring, mål oppgitt i meter.
S
Trengs mer info bl.a.:
Snøsone
Takutforming og materialer
C/c takstol og gulvbjelkelag
Seksjons tegning ville også være hjelpsomt

Med de opplysningene som du har gitt som utgangspunkt kan jeg si at 90x270 er en helt utilstrekkelig dimensjon. Det handler om minst 90x405, trolig mer. 90x405 kan du erstatte med 190x315, men det er altså trolig ikke tilstrekkelig. Åpningens lengde og husets bredde er de avgjørende parameterne. Deretter kommer antagelig taklaster som er avhengig av takstolkonstruksjon og snøsone mm.

Veldig takknemlig for svarene deres!

Jeg har snakket med flere ulike forhandlere, og alle gir forskjellige svar... Det går heller ikke an å få tak i noen konstruktør via Martinsson eller Deroma da de ikke gjør beregninger for privatpersoner. Tydeligvis skal forhandlerne kunne spørre, men de har vært uvillige til å gjøre dette.

Mer info:
Snøsonen 3
Rammefagverk, cc120, b med en sånn gummiduk under, teglstein
Bjelkelag ca 300mm

En forhandler mente at 90x225 skulle være nok... Jeg skulle så gjerne ønske han hadde rett, men jeg er kritisk. Hva tror dere om det?

Er det en kjeller under første etasje? Hva mener du med rammefagverk? Enten rammeverk eller fagverk. Kan du fotografere takstolene? Hvis de er av fagverkstype trenger du kanskje ingen bjelke i det hele tatt. Stol ikke på selgere. De har ingen kompetanse innen dette området.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Unnskyld, jeg mente rammeverk.
Og vi bor i skråningshus, så ja, man kan si at det er en kjeller under. Betongvegg ved yttervegg, BF-blokk der vi skal plassere en søyle, bærende vegg rett under den bærende veggen som vi skal rive!

Hva finnes på loftet? Nøkkelen til svaret finnes der.

Uinnredet loft og et ventilasjonsaggregat (+ en masse rot) finnes der i dag... Derimot er vel tanken at vi i fremtiden skal innrede ytterligere et soverom eller allrom der oppe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.