Hei,

Vi skisserer på et større hus hvor vi trenger å ha en total spennvidde (yttervegg) på 10 meter på kortsiden. Siden denne spennvidden slik vi forstår er litt uvanlig, så ville vi trenge å få litt overordnet følelse for dimensjoneringsantagelser før vi ansetter arkitekt og konstruktør.

Antagelser:
- total spennvidde på 10 meter på kortsiden. langsiden er 12m+
- bærende innvegg kan plasseres i intervallet ca 4.25 - 5.00 - 5.75m innen spennvidden langs hele langsiden bortsett fra i en lengde på ca 1.8m hvor en hall kobles til en stue.
- en overetasje oppå + et innredet loft
(- en murt skorstein men jeg antar at det ikke har større påvirkning)

Spørsmål:
1) hvilken dimensjon på bærende mellombjelkelag bør vi bruke? holder det med 45x220?

2) for å anslå byggehøyd mm, holder det i så fall å regne med at ca 30cm høyde forsvinner i undertak/mellombjelkelag/gulv?

3) vil mellombjelkelag legges i ett stykke, dvs 1x10m, i lengde over bærende innvegg eller som 2x[4-6]m hvor hver bjelke har en ende hvilende på innveggen? jeg antar det siste?

4) hvor bred må den bærende mellomveggen være for å tåle belastningen? Kan vi klare oss med 20cm totalt eller må den være bredere?

5) jeg antar at vi må ha noen form for mellomdrager mellom de bærende innveggene over 1.8m-lengden nevnt over? hvordan konstrueres en slik?

6) eller trengs annen løsning for å klare spennvidden? H-bjelker? Om bjelker kreves, bygger dette ekstra byggehøyde sammenlignet med de [30]cm jeg antok i 2) ovenfor? hva må H-bjelker hvile på for at disse skal være bærende?

Takk!

Litt mer konkret:

Vi ser på å bygge et relativt kvadratisk hus (10x10.5m) og på grunn av dette trenger vi store frihetsgrader til å utforme romplanleggingen. Med utgangspunkt i "normal tre-konstruksjon" med bærende yttervegger, normalt bjelkelag (45x220) osv., kan man prinsipielt tenke seg å erstatte bærende innervegger med nedenstående H-bjelkeløsning for å få maksimale frihetsgrader til å skape og endre planløsning over tid? Trenger man å tenke på noe annet?

Byggetegning som viser planlegging av H-bjelker og bærende søyler i et kvadratisk hus på 10,5x10m med mulighet for endring i rominndeling.

Enten skulle hver H-bjelke måle 10.5m eller så skulle man dele dem opp i ytterligere to på ca. 4-6m i lengde hver avhengig av hvor man plasserer en bærende søyle?

Ovenpå kvadratet skulle man deretter bygge en overetasje og deretter en innredet loft med saltak spennvidde 10m.

Om man ikke vil binde seg for mye når det gjelder valg av gulvmateriale, er en realistisk spennvidde for 45x220 C 24 virke omtrent 3,2 meter. Lengre spennvidder krever limtre.

Om man vil skape et bjelkelag med planløsningsfrihet i begge plan er et primærsystem med bjelker og søyler (limtre eller stål) og et sekundærsystem med kryssende bjelker i konstruksjonsvirke passende. I limtre kan primærsystemet bestå av 115x405 mm bjelker og 115x115 mm søyler. I stål HEA 200 bjelker. Valget av søyledimensjon handler mest om samvirke med bjelken.

Takk!

Om man skulle gå for primær- og sekundærsystem, har jeg forstått det riktig i så fall at man med stålalternativet skulle bygge et primærsystem med søyler og HEA200-bjelker og at man i så fall kan feste sekundærsystemets kryssende konstruksjonsvirkesbjelker i HEA-bjelkene, dvs slik at ikke sekundærsystemet bygger ytterligere høyde?

Annerledes uttrykt: Kan man i et primær- og sekundærsystem med gulv/tak osv. oppnå en maks byggehøyde på ca 300mm med disse antagelsene?

Det gjelder både limtre og stålalternativene at man kan bygge ned det kryssende virket for å holde nede konstruksjonshøyden. Med limtre kan man spille mer med bredde kontra høyde. Med en søyle bør man klare det med 215x315 bjelker. Det er en fordel om det går å løse med tre. Stål er dyrere, tyngre og mer komplisert.

• Liker
drik
  • Laddar…
Med spennvidde mener man vanligvis den frie lengden mellom opplegg, jeg tror (og håper) ikke at det er det du faktisk mener? Da havner du nok oppe i limtre av feteste kaliberen

Som jeg tolker din tegning, og det jeg tror du mener, er at du snarere søker etter en spennvidde på 4-6m langs huset (H-bjelkene), og disse har 3 opplegg (2 yttervegg + 1 søyle). Finnes et gratis dimensjoneringsprogram på nettet og det gir at noe spinkelt limtre bør klare jobben (typ 56x225).

Det ville jo vært interessant å se denne planløsningen som krever så åpent:)

• Liker
MatteMcGywer
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Med spennvidde mener man vanligvis den frie lengden mellom opplag, jeg tror (og håper) ikke at det er det du faktisk mener? Da havner du nok oppe i limtre av feteste kaliber

Som jeg tolker din tegning, og det jeg tror du mener, er at du snarere søker etter en spennvidde på 4-6m langs huset (H-bjelkene), og disse har 3 opplag (2 yttervegg + 1 søyle). Finnes et gratis dimensjoneringsprogram på nettet og det gir at noe tynt limtre bør klare jobben (typ 56x225).
Hva som er viktig for oss er:
a) saltakets ytterkortsida vil ha bredden 10m (som er lengre enn normale 7-8.2m)
b) vi vil ha rom som muliggjør bærende vegger og kanskje søyler, men i vår preliminære romplan så vil vi trenge en fri "spennvidde" på iaf 5.75m som lengst
c) vi vil ikke, hvis det går, bygge et høyere mellometasjelag (innertak, bjelkelag, gulv) enn 30cm

Hvilket dimensjoneringsprogram på nettet anbefaler du?

Beste svar

P petersthlm skrev:
Hva som er viktig for oss er:
a) sadeltakshusets ytterkortside vil ha bredden 10m (som er lengre enn normale 7-8,2m)
b) vi vil ha rom som muliggjør bærende vegger og kanskje søyler, men i vår foreløpige romplan så vil vi trenge en fri "spennvidde" på iallfall 5,75m som lengst
c) vi vil ikke, hvis det går, bygge et høyere mellometasjelag (innertak, bjelkelag, gulv) enn 30cm

Hvilket dimensjoneringsprogram på nettet anbefaler du?
Da forstår jeg litt bedre. Det høres da mer ut som et tradisjonelt hus modell større. Hvis mellomgulvet skal begrenses i høyde så mye som mulig virker det som at 90x225 limtre klarer spennvidden du søker. Derimot tror jeg du får vanskelig for å holde deg under 300 mm i mellomgulvet inkl. alt om du ikke går for stål. Bare innertak og undergulv+gulv går på ca 80 mm som aller lavest. Regner du da med litt flytsparkel, gulvvarme og fliser i et baderom drar det raskt av gårde.

Om du ikke har noe som hindrer i totalhøyden på huset, så kanskje vurdere å tillate deg høyere bjelkelag. Det er bare en fordel å ha litt ekstra plass til installasjoner og justering av gulvnivåer, spesielt i et nytt hus som sikkert vil ha grovere ventilasjonskanaler og gulvvarme?

Du kan raskt sjekke dimensjoner på en rekke konstruksjoner HER

• Liker
Lina0044
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Da forstår jeg litt bedre. Det høres mer ut som et tradisjonelt hus modell større. Hvis bjelkelaget skal begrenses i høyde så mye som mulig, ser det ut som at 90x225 limtre klarer spennvidden du søker. Derimot tror jeg du vil få utfordringer med å holde deg under 300 mm i bjelkelaget inkl. alt om du ikke går for stål. Bare innertak og undergulv+gulv går på ca 80 mm som det aller minste. Regner du da med litt flytsparkel, gulvvarme og fliser på et bad, drar det raskt av gårde.
Takk! Limtre med kortere cc (f.eks. 500) ser ut til å løse spørsmålet mitt. Takk også for dimensjoneringslinken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.