Hei, har planlagt å bygge en terrasse i henhold til bildet, bærebjelkene blir 4m lange mellom festepunktene, holder det med dimensjonen 45x220 ??

Byggtegning av planlagt altan med bjelkelag, stolper og dimensjoner vist, for diskusjon om bæreevnen til 45x220 mm bjelker på 4m spenn.

• Liker
Härryda2015
  • Laddar…
Du må ha en bærende bjelke i midten. Vil ellers svaie

Vær redd for det, har vanskelig for å grave plinter akkurat der :(

Hustomt-e skrev:
Var redd for det, har vanskelig å grave pilar akkurat der :(
Hvorfor? Du kan ikke legge steinplater?

Du bør også legge til to pilar langsmed bærbjelken. Sørg for at det ikke er mer enn 2 meter mellom pilar i noen retning.

Jeg har brønnen i midten under terrassen, det går kanskje an å sette stolper på hver side av den, men hadde håpet å slippe det med større dimensjon (45x220). Så i en tabell at det skulle klare 4 meter. Kan limtredragere være et alternativ??

Angående plintar og ekstra bærbjelke har du allerede fått riktige råd, finnes ingen snarveier.
På kortsiden synes jeg du skal legge terrassebordene i samme retning som på langsiden
den ser veldig høy ut, har du sjekket hva som er byggemeldingspliktig i din kommune?
planlegg for fris og stolper allerede nå.

Sist redigert:
Om du går ned til s400 og kvalitet C24 på gulvbjelkene så er det stort sett dimensjonert i henhold til normen. Dog kan jeg ikke love at det ikke svaier noe i midten som ovennevnte påstår at det gjør. Vet ikke heller om man kan kjøpe trykkimpregnert virke i C24 men det vet sikkert trelastlageret.

Sist redigert:
Takk for alle tips, får gå ut og måle litt hvordan jeg kan løse dette, med fris synes jo ikke endene på kortsiden heller.. men med 2 meter mellom balkskoene, kan jeg gå ned til 45 x 170 va? :)

Jeg kommer ca 1,8m opp for jeg slår fontanellen i den gamle bristfälliga i dag, grensen for bygglov er 60 cm.

Hvorfor bjelkesko? Lettere å legge gulvbjelkene oppå bæringen

Nimajneb, vil sette bærlinen mot kjellerveggen, under panelen men ikke lavere enn at jeg kan åpne døren. Bærlinen i midten kan jeg jo ha lavere men er litt forfengelig også :)

Så her ser det ut nå, med en bærelinje i midten og maks 2m mellom pilarene ble det 12 stk, blir en del jobb å grave ned til frostfritt osv. men jeg vil ikke ta noen snarveier, river som sagt en gammel terrasse som forrige eier bygget mangelfullt.

Har tegnet 45x145 til gulvbjelkene som spenner maks 2m til bærelinjene i 45x170. Bærelinjen i midten ligger under så jeg kan legge hele 4m gulvbjelker, takk for tipset om det! Tilbakemelding, ytterligere å tenke på?

3D-tegning av terrassekonstruksjon med bjelker og bærestolper, plassert foran en hvit bygning. En person står i modellen for skala.

Momentopptak i knutpunktene.

Nå synes jeg det ser mye bedre ut.

Hva er det i bakken du skal grave for søyler? Er det ikke steinete anbefaler jeg at du kjøper en manuell jordbor, koster rundt 200:- og finnes på jula, cheapy m.m. Gjør gravingen for søyler mye raskere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.