Tenker å bygge et lager på plinter som skal være 7000*9600. Tenkte å grave ned 3 rader med plinter så jeg får 2 stk 9600 lange fag med 3500 mm mellom. Plintrene havner da 2400 mm mellom hverandre og da blir det 5 plinter i hver rad. Kommer til å legge en 100*100 på plintrene og stille stolper oppå med dimensjon 100*100 lengde 3500 mm på plint raden i midten blir stolpene 4500 mm. Bærebjelken blir 50*250 plint raden i midten får dobbel bærebjelke av samme dimensjon. Takbjelkene vil være 50*250 cc1200 med plast lekter og platetak oppå. Snøsonen er 3 og ønsker ikke måtte måke taket. Materialdimensjonene er på grunn av at jeg har fått dem til riktig pris, men vil det holde?
Den svake punkt som jeg ser det litt raskt er midtraden med stolper. De er for lange mht knekkingsrisikoen. Det enkleste er å bytte dem mot limtre, 115x115. Jeg forutsetter da at stolpene i veggene er stabilisert i sideledd gjennom ytterpanel og innerpanel/kortlinger.
Blir ingen panel på utsiden blir lekter cc 1200 mm av 50*130 som det skrus fasade plåt trp20 på på innsiden blir det ingenting. Mistenkte at stolpene i midten raden blir litt for spinkle siden de blir ca 4500 mm lange så vurderte om jeg skulle slå på en 50*200 på 2 sider på dem tror du det holder. Har allerede virke så er ikke så sugen på å kjøpe limtre.
Vil ikke ha noen hanbjælke, i framtiden blir det loft på ca 1/4 del. Tenkte å spikre 50*200 stående utenpå 100*100, men kan jo sette en mellomligger på 2000 høyde om det hjelper.
Følger med på at den metoden vil styrke stolpene i lengderetningen siden de hjelper hverandre, men hvordan kan det hjelpe å stive opp dem sideveis når de i prinsippet blir frittstående sidelengs?
Det fungerer omtrent som kryssavstivning, men i en annen retning. Ved normale regelkonstruksjoner trenger man ikke ta hensyn til eventuell risiko for knekk siden tverrlektere, paneler og platemateriale stiver opp konstruksjonen. Ved en stolpekonstruksjon må man finne andre metoder. Et alternativ er å erstatte stolpene i midteraden med vanlige bjelker med rektangulært tverrsnitt, f.eks. dine 50x200. Minstemålet er nok 45x145. Da er det nok å stagge dem i lengderetningen.
Vil helst unngå stag kan bli i veien i fremtiden. Kjører nok 100*100 stolpe med en 50*200 spikret stående på hver side blir jo ganske kraftige stolper burde holde eller?
Det faller nok ikke sammen med det første. Problemet når man gir råd til andre er at man ikke vil skrive noe man ikke kan stå for. Mine kommentarer har kanskje vært til nytte uansett?
Nei tror ikke heller den faller sammen men det kommer jo snø også og vil ikke måke taket. Alle ideer er bra visse tar man med seg denne gangen visse kanskje man bruker en annen gang.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.