Barna vokser så det knaker så nå planlegger vi et sengeloft. Jeg har laget en første skisse (det mangler selvsagt sikkerhetsrekkverk, og vi har ikke bestemt monteringshøyde).

Skisse av sengeramme på 2870 mm i et tomt rom, uten montering, med målstreker og uten rekkverk. Veggene er grå og lyseblå.

Tanken er å la to barn (105 cm og 125 cm) sove i samme seng med hodet mot hver sin vegg. Helst vil vi ha området under loftet helt fri som lekeområde, dvs. ideelt ingen stolpe i midten samt flyttbar stige som dermed ikke er ment å fungere som støtte.

Materialvalg er furu. For en vanlig regel (alt limtredrager), hvilken dimensjon trengs for den angitte spennvidden 2870 mm? Anta at ytterligere en regel/drager monteres i midten (parallelt med den ytterste), er det mulig å gå ned i dimensjon?

90x145 burde rekke hvis du velger lette ribber. Hvor bred skal sengen være?
Er du i tvil kan du lett henger av fra taket. Dette kan integreres med beskyttelsesrekkverket.

Det er mest et komfortspørsmål. Velger du 45x145 C 24 på regelen i forkant kan også 2 fullvoksne menn ligge der uten å føle seg urolige.

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
90x145 burde rekke om du velger lette ribber. Hvor bred skal sengen være?
Er du i tvil kan du lett henge den fra taket. Dette kan integreres med beskyttelsesrekkverket.
Bredden blir ca 1 m. Ribbene tenkte jeg 22x95, det burde gå som lette. Fant en køyeseng fra Jysk som skal klare 90 kg, den hadde ribber på 15x66 men det føles litt tynt. 90x145 er ikke en dimensjon jeg kjenner igjen og jeg får ingen søkeresultater. Mener du 45x145? For avhenging fra taket er absolutt tenkbart, men jeg har ikke kommet på noen pen løsning. Byggbeslag er utelukket om det ikke går an å skjule.

J justusandersson skrev:
Det er mest et komfortspørsmål. Velger du 45x145 C 24 på reglen i forkant kan også 2 fullvoksne menn ligge der uten å føle seg urolige.
En av oss foreldre kommer nok krype opp og lese en fortelling, men med begge blir det litt trangt. Hvordan mener du at komforten påvirkes?

Sist redigert:
Jeg mener 45x145

• Liker
Kahuna
  • Laddar…
Med komfort mener jeg hvilken nedbøyning man vil akseptere. Håll r gjør det for det meste. 45x145 er nok optimalt.

• Liker
Kahuna
  • Laddar…
windestal
Hvordan tenker du "for fremtiden"? Jeg synes totallengden på 287 cm virker for kort til å være en bærekraftig løsning i lengden for to barn. (Selv om konstruksjonen sikkert ikke kollapser.)

Barna vokser som det knaker og deres samlede lengde er allerede 230 cm. Siden man ikke ligger med hodet presset mot veggen, vil det kanskje kreve ca. 250 cm eller så. Da er det bare rundt 37 cm igjen (eller 18-19 cm per barn) før føttene blir overlappende. Passelig i dag for avslutning av teppet, men om ett-to år når de har vokst ytterligere, er det stor risiko for at de vil forstyrre hverandre når de beveger seg i søvne (eller før de sovner, selv om de er bestevenner nå kan det bli bråk lenger frem).

• Liker
D09
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Hvordan tenker du "for fremtiden"? Jeg synes totallengden på 287 cm virker for kort til å være en holdbar løsning i lengden for to barn. (Selv om konstruksjonen sikkert ikke bryter sammen.)

Barna vokser som det knaker og deres samlede lengde er allerede 230cm. Siden man ikke ligger med hodet trykket mot veggen, blir det kanskje ca. 250 cm eller så som går bort. Da er det bare rundt 37 cm igjen (eller 18-19 cm per barn) før føttene går over hverandre. Passelig i dag for avslutning av teppet, men om ett-to år når de har vokst ytterligere er det stor risiko for at de vil forstyrre hverandre når de rører seg i søvne (eller før de sovner, selv om de er bestevenner nå kan det bli bråkete senere).
Jeg er enig i at det er i korteste laget, men vi har begrenset med plass og fordelene med plassen frigjort under sengen veier tyngre. Totalt sett tror vi det fungerer noen år samtidig som vi planlegger tilbygg. De blir bedre og bedre til å komme overens, de sover sjelden langstrakte og de sover like dypt som Skalman. :sleep:

Kanskje bør dere vurdere om det skal være mulig å sette inn en ordentlig sengebunn i den senere. Det kan kanskje påvirke hvordan dere designer den.

J justusandersson skrev:
Det er mest et komfortspørsmål. Velger du 45x145 C 24 på regelen i forkant kan også 2 fullvoksne menn ligge der uten å føle seg urolige.
Det ble at jeg kjøpte 45x145. Prøvde å plassere den på høy kant på to opplegg på gulvet med ca 2,8 m spennvidde. Jeg stilte meg på midten på en fot og min samboer målte da nedbøyningen til ca 5 mm. Det vil nok ikke merkes. Takk for info!

3,8 mm fikk jeg det til i min tidligere utregning med en 100 kg punktlast på midten.

J justusandersson skrev:
3,8 mm fikk jeg det til i min tidligere utregning med en 100 kg punktlast på midten.
Og jeg som bare veier 90... :D Det ligger vel innenfor toleranse kan vi si.

D09
  • Fellbar seng i et lett og lyst rom, med bokhyller og skrivebord ved siden av store vinduer. Sengen er delvis oppslått mot veggen.
Selv en loftseng kan bygges oppfellbar. Jeg hadde en slik som student. Da kan dere bygge to slike motsatt hverandre, og i løpet av dagen kan de felles opp, og vipps har man et helt rom.

D09 D09 skrev:
Dere har sannsynligvis allerede tenkt tanken, men hvorfor ikke senger som man feller opp mot veggen?

Da får man lekeområdet samt plass til to stk. fellbare 140 senger ved siden av hverandre?

Lenken/bildet er bare et eksempel

[lenke]
Dette har vi også vurdert, kalles Murphy bed utenlands men er ikke så vanlig her hjemme. Det finnes ferdige kit på f.eks. eBay å kjøpe med alle beslag osv., men det går sikkert å bygge selv så klart!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.