Har et spørsmål til dere som er flinke på dimensjonering av bjelkelag m.m. Jeg vurderer om det er mulig å lage en del av garasjen min til et oppbevaringsloft. Siden jeg absolutt ikke vil ha noen søyler som står i veien, ville det i så fall innebære at loftet må holdes oppe av fire søyler, en i hvert hjørne. Loftet skal tåle å gå på, men det gjør ikke noe om det svaier litt. Jeg kan feste inn tre av loftets fire sider i eksisterende garasjevegger for stabilitet, men tror det er upassende å belaste veggene mer enn det?
Spørsmålet er: Er det mulig å bygge et oppbevaringsloft på 6,0 x 2,8 m, 2,3 meter opp, som bare hviler på en søyle i hvert hjørne? Hvordan gjør man dette billigst/enklest og hvilke dimensjoner kreves?
Det er sikkert ikke noe problem. Dimensjonene avhenger av hva som skal lagres på loftet, dvs. hvilken last det skal utsettes for samt hvor mye svai du kan tåle. Hvordan du forankrer loftet i garasjens vegger avhenger av hvilket materiale disse er laget av. Hvis loftet bare skal tåle lettere last, ca 200 kg/kvm, kan bjelker av klasse C14 45x145 mm c/c 600 mm være tilstrekkelig. 200 kg/kvm og ingen svai krever C24 45x170 c/c 600.
Jeg regner kun med lettere oppbevaring, men hvis det holder med 45x170 for å få en stabil bjelkelag kan jeg like godt gå for det.
De eksisterende garasjeveggene er bygget i 45x95 c/c 600 med OSB+gips på innsiden. Som nevnt i det opprinnelige spørsmålet er loftet bare ment å dekke en del av garasjen, så det er kun mulig å feste inn bjelker i tre av veggene. En av disse veggene består imidlertid av en garasjeportåpning, så den vil nok ikke gi så mye støtte. Hva slags bjelke trenger jeg til langsiden der jeg ikke har noe å feste bjelkelaget i? Holder det med 45x170 for den langsiden der jeg også kan feste i vegg? Hvis det fungerer med stolper for å holde oppe bjelkene til langsidene, hvilken dimensjon bør disse ha? Legger ved en rask skisse...
Bærebjelken som går midt i garasjen må være av limtre. Med samme lastforutsetninger som tidligere er 90x225 en passende dimensjon. Det er enklest om du lar denne limtresbjelken hvile på 2 stykker søyler av limtre med dimensjonen 90x90. Det går an å skru sammen søyler av vanlig konstruksjonsvirke også, men en limtresøyle har samme bredde som bjelken, noe som er praktisk. For at hele konstruksjonen ikke skal bli for høy bør du henge de tverrgående bjelkene inn i limtresbjelken enten med bjelkesko eller la dem hvile på en støttebjelke som er ordentlig festet i limtresbjelken.
På den andre siden kan konstruksjonen gjøres enklere. Jo flere støtte- eller festepunkter du får plass til, desto slankere dimensjoner kan du bruke. Det avhenger mest av hvordan du vil at veggen skal se ut.