Skal sette opp en innervegg for å få et ekstra barnerom. Kommer til å ha OSB og gips på begge sider, men vurderer stenderne. Hadde først tenkt å ha 45x70, men så hørte jeg at 45x45 er nok. Men hvordan gjør man det med strømmen da? Føles litt tynt å bore hull for strøm i en 45x45, blir vel ikke mye igjen da?
Hvordan har dere andre gjort som har bygget med 45x45?

Det fungerer. Reglerne forsterkes betraktelig av OSB platen.

D Daniel 109 skrev:
Det funkar. Reglarna förstärks rejält av OSB skivan.
Flott, takk!
Da går jeg nok for det. Hva har man for cc da? tettere enn 60 gjetter jeg?
Som du forstår er jeg rookie på dette....

60 er nok, ikke glem å lime OSBn

Lim trengs ikke. Stikk inn isolasjon i veggen.

Blir stor forskjell i stabilitet med lim mot reglene. Behøves er definisjonsspørsmål :) noen nøyer seg med et "ok" sluttresultat, noen vil ha det kanon.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Jeg har en innvegg som er bygget av 45x45 stendere med OSB og gips på begge sider. Den veggen er stiv og fin. Man merker selvsagt en forskjell mot baderomsveggen som er 45x70 på cc 45 med 15mm kryssfiner, men det føles ikke svakt eller slapt. Så lenge man skrur OSB som man skal, er det ikke behov for lim. Bruk også skikkelig 13mm gips og ikke en 6mm-variant. Det påvirker stivheten en del det også.

M maverik skrev:
Blir stor forskjell i stabilitet med lim mot bjelkene. Behøves er et definisjonsspørsmål :) noen nøyer seg med et "ok" sluttresultat, noen vil ha det kanon.
hva slags lim skal jeg bruke? Noe spesielt? Skal jeg sette det på sidene av bjelkene før jeg løfter opp osb:en og skrur denne fast, eller hvordan går jeg frem?

Janus82 Janus82 skrev:
Jeg har en innervegg som er bygget av 45x45 stendere med OSB og gips på begge sider. Den veggen er stiv og fin. Man merker en forskjell mot baderomsveggen som er 45x70 på cc 45 med 15mm plywood, men det føles ikke svakt eller slapt. Så lenge man skrur OSB-en som man skal så trengs det ikke lim. Bruk også ordentlig 13mm gips og ikke en 6mm-variant. Det påvirker stivheten en del det også.
Hva betyr "som man skal"? Spesiell tetthet mellom skruene eller noe mer jeg skal tenke på?

A Annalundqvist skrev:
hva slags lim skal jeg bruke? Noe spesielt? Skal jeg sette det på sidene av reglerne før jeg løfter opp osb-en og skrur fast denne eller hvordan gjør jeg det?
M maverik skrev:
Blir stor forskjell i stabilitet med lim mot reglene. Om det trengs er et definisjonsspørsmål :) noen er fornøyd med et "ok" sluttresultat, mens andre vil ha det perfekt.
Forresten, hva skjer hvis OSB-en "svulmer" når den er limt? dvs bevegelse pga. fukt/temperatur?? men den sitter jo fast selv om den er skrudd tenker jeg altså… ??

M maverik skrev:
60 er nok, ikke glem å lime OSBn
D Daniel 109 skrev:
Lim trengs ikke. Putt inn isolering i veggen.
Hadde tenkt å ha en skyvedør felt inn i veggen så det blir litt vanskelig med isolering...

A Annalundqvist skrev:
Hadde tenkt å ha en skyvedør innebygd i veggen så det blir litt vanskelig med isolering...
Da får du nok sjekke om en pocketkamera virkelig passer i en 45mm vegg. Har litt vanskelig for å se det faktisk.

• Liker
Annalundqvist
  • Laddar…
A Annalundqvist skrev:
Hva betyr "som man skal"? Særlig tetthet mellom skruene eller noe mer jeg skal tenke på?
Jeg har alltid skrudd mine plater (både OSB og gips) med cc på ca 20-30 cm. Nå søkte jeg raskt på nettet og så at Gunnebo hevder at ifølge Hus AMA skal man skru OSB med cc 15cm i ytterkant og cc 30cm i midten av platen. Jeg har kanskje vært litt slurvete før, men enn så står huset.:)
Jeg blir kanskje reddet av at jeg bruker 55mm gipsskruer som går gjennom OSB:n og fester i bjelken.

R Robin Wahlman skrev:
Da må du nok sjekke om en pocketkarm virkelig passer i en 45mm vegg. Har litt vanskelig for å se det faktisk.
Du kommer ikke til å få inn en pocketkarm i en 45mm vegg. Jeg har en skyvedør mot kjøkkenet og hvis jeg husker riktig så kreves det 70-regler i veggen for at det skal fungere.

• Liker
Wadelö
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jeg har alltid skrudd mine plater (både OSB og gips) med cc på ca 20-30 cm. Nå raskgooglet jeg og så at Gunnebo hevder at ifølge Hus AMA skal man skru OSB med cc 15cm i ytterkant og cc 30cm i midten av platen. Jeg har kanskje vært litt slurvete før men enn så står huset fremdeles.:)
Jeg kanskje reddes av at jeg bruker 55mm gipsskrue som går gjennom OSB-en og fester i lekten.

Du kommer ikke til å få inn en pocketkarm i en 45mm vegg. Jeg har en skyvedør mot kjøkkenet og om jeg husker rett så kreves det 70-lekter i veggen for at det skal fungere.
Åh takk for svar!! da trenger jeg altså 45x70 lekter og en dørkarm for veggbredde 122 om jeg skal få plass med osb og gips på begge sider? Siden det ikke går inn isolasjon der så tenker jeg at det blir svakt med bare gips, men jeg kanskje tar feil?

Jeg tror, med betoning på *tror*, at du skal velge en pocketkarm for veggbredde 96mm. Den pocketkarm som jeg brukte regnet med at man satte kun en gipsplate på utsiden av pocketkarmen, og det er med denne gipsplaten at det ferdige målet blir 96mm.

Jeg ville ha en plywood-plate først for å ha mulighet til å skru opp noe i veggen der døren gjemmes, selv om det betyr at man må ha korte skruer. Dessuten er pocketkarmen litt skranglete, så det er godt å stive den opp med en plywood-plate i bunnen. Når man gjør det på denne måten, må man legge til bredden på de ytterste gipsplatene utenpå den angitte tykkelsen for karmen, og da får man 96+13+13=122.

Sjekk monteringsanvisningene for den pocketkarm som du vil kjøpe og tenk litt på hvordan den er konstruert. Jeg tror nemlig at den karm som er 122mm tykk kun har mer luft ved siden av døren og ikke tilbyr bedre muligheter for å montere en ekstra treplate før gipsen. Men jeg kan ta feil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.