Om det er nok avhenger nok av om bjelkene kommer til å være 2,5 eller 4,5 meter lange, altså om de ligger på langs eller på tvers. 4,5 meters spenn med 95-bjelker høres veldig svaiende ut i mine øyne. 2,5 derimot fungerer nok. Om loftet skal brukes kun som seng kanskje det ikke gjør så mye med litt svai (det avhenger jo selvfølgelig av hva man gjør i sengen
) men om det skal bli et rom som dere har tenkt å gå rundt i bør dere nok legge på litt.
45x95 på 2,5 meter kommer bli sykt svaiende. Gå opp til i alle fall 45x145 om dere vil ha et noenlunde stivt gulv. 45x120 på c/c 300 kan muligens bli akseptabelt om dere har veldig lite takhøyde og vil spare hver millimeter, men det vil merkes at det ikke er ordentlig dimensjonert.
Sist redigert:
Vi har nylig bygget et loft med ca 2,5 m spennvidde. 45x95 på c300 med skrulimmet sponplate oppå og skrulimmet kryssfiner og gips på undersiden, og vi hadde et stabilt opplag i begge ender. Det ble tilstrekkelig stabilt for å være et loft, og oppleves ikke som spesielt svaiete.
Ja, da har dere jo en samarbeidskonstruksjon, der dere i realiteten har bygget på bjelkene slik at deres høyde heller ligger på 125-130 mm. Hadde det ligget et vanlig tregulv og gips på undersiden, ville det blitt mye mer svaiende.
For øvrig så jeg en ganske morsom løsning her om dagen, noen bekjente holder på å bygge en loftsleilighet i Stockholm, og hadde virkelig vanskelig for å få plass med den hemsen de ønsket å ha der. Løsningen, for å få ut hver eneste millimeter i takhøyde, ble å lage et massivt trebjelkelag, det vil si stående 45x120 (tror jeg det var) som skrulimes side mot side. Disse ble slipt på oversiden og skulle derfor fungere som gulv også. Det eneste som trengtes var en gips rett mot undersiden, så den totale høyden landet på rundt 130 mm. Jeg husker ikke den eksakte spennvidden akkurat nå, men det var i alle fall et godt stykke over fem meter.
Og om reglene skal være 4,5 meter lange så er nok alt under 195x45 forkastelig om det ikke er spesialkonstruksjon a'la ACME's. Trolig skal det være 220x45, men da det er loft, kan man tolerere litt mer nedbøyning.
edit:
jon, en gigantisk limtrebjelke mao ...
edit:
jon, en gigantisk limtrebjelke mao ...
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Dimension på jordkabel för laddbox
El -
Forsterke underdimensjonert bjelkelag
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -